Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

SR och TV4 klandras för otillbörligt gynnande

Publicerad: 11 maj 2009, 06:23

Sveriges Radios Elfving möter och TV4:s Semestersvenskar och Advokaterna klandras av Granskningsnämnden för radio och tv för otillbörligt gynnade .


Ämnen i artikeln:

TV4Sveriges RadioGranskningsnämnden

Sveriges Radio bröt mot förbudet mot otillbörligt gynnande genom att i P4:s Elfving möter låta förra statsrådet, numera butiksinnehavaren Ulrica Messing lämna adressuppgifter till sina nyöppnade inredningsbutiker. Tillsammans med sin man  intervjuades hon om bland annat karriär och jobbyte.  Butikerna namn och lokalisering angavs, i något falls lämnade också den exakta adressen.

I TV4:s Semestersvenskar följdes några reseledares arbete i Thailand och i Advokaterna  fick tittarna följa sex advokater och deras arbete med klienter och under domstolsförhandlingar.
Enligt nämnden kan ett gynnande vara motiverat i samband med att en viss yrkesgrupps vardag skildras, men i de här båda fallen var exponeringen av researrangören och advokatbyrån utöver vad som kan godtas.
I Semestersvenskar visades arrangörens namn och logotyp samt olika kännetecken för bolaget. Även hotellanläggningens namn nämndes  och i slutet av programmet visades texten ”Med bidrag från [researrangören].
I Advokaterna visades namnet på  den byrå som deltagarna var verksamma vid. Exponeringen var tydligt och gjordes under förhållandevis lång tid.
Nämnden kommer att ansöka om att TV4 ska betala sammanlagt 250 000 kronor för överträdelserna.

Granskningsnämnden har fällt Star FM för att inte ha använt den registrerade sändningsbeteckningen. Eftersom det skett vid två tidigare tillfällen är fällningen förenad med ett vitesföreläggande på 25 000 kronor.

Mix Megapol Radio City 107,3 fälldes för otillbörligt gynnande när ett företag som vunnit ett Luciabesök av stationen omotiverat nämndes 14 gånger i en sändning. Nämnden kommer att ansöka om att stationen ska betala 25 000 kronor i särskild avgift.

Granskningsnämnden har klandrat TV4 Nyheterna för att ha brustit i saklighet eftersom det lämnades en felaktig uppgift om hur många barn i Sverige som blir vittnen till våld i hemmet under julhelgen.

Granskningsnämnden har också kommit med två kritiska men inte fällande beslut.
Det ena gäller P1:s Kulturradion: Att bomba Irak – vilken hit, där uttalanden om Irakkriget enligt nämnden innebar ställningstaganden i en kontroversiell utrikespolitisk fråga. Den musiker som ledde programmet presenterades inte tydlig nog som en sådan tillfällig medverkande på vilket kravet på opartiskhet kan ställs lägre.

Ett inslag om sexköpare och deras anhöriga sänt av TV4 Nyheterna Malmö  kritiseras också, eftersom filmklipp och webbsidor med pornografi visades  så tidigt som 18.30. Inslaget förekom dock i en nyhetssändning och bilderna och klippen hade en koppling till det aktuella ämnet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News