Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Socialdemokraterna vill förändra reklamskatten (Uppdaterad)

Publicerad: 27 oktober 2006, 13:12

3 procents reklamskatt för all press: dagstidningar, gratistidningar och fack- och populärpress. Det föreslår Socialdemokraterna i den budgetmotion som presenterades idag.


Enligt budgetmotionen ska all press ha 3 procents reklamskatt och ett grundavdrag på 50 miljoner kronor. Det innebär att gratistidningar och fack- och populärpress som tidigare haft 8 procents reklamskatt, nu får samma villkor som dagstidningarna.
– Det är för att det varit väldigt krångligt att inte kunna ha samma beskattning. Det blir fler tidskrifter och gratistdiningar, och de innehåller mer redaktionellt material, säger Lars Johansson, (s), vice ordförande i skatteutskottet.
– Vi tycker att dagspressen behöver den här konkurrensen, det ska vara lika villkor för alla.

Är det ine ett större problem att tv, radio och direktreklam slipper reklamskatt?
– Där har vi inte föreslagit något den här gången, men vi tycker att det finns anledning att göra en översyn totalt i landet.

För dagspressen är läget alltså oförändrat.
– Dagspressen vinner ingenting på det här, däremot förbättras situationen för tidskrifter och gratistidningar, säger tidniningsutgivarnas jurist Per Hultengård.

Så dagspressen är förlorare eftersom konkurrenterna får bättre villkor?
– Vad förslaget går ut på är ju att alla ska få samma förutsättningar. Sedan kvarstår problemet att icke tryckta medier och direktreklam är reklamskattebefriade, det är det stora problemet.

För många tidskrifter innebär det i praktiken att de slipper reklamskatt eftersom få tidskrifter har annonsintäkter som överstiger 50 miljoner kronor.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.