Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Skrotat spelmonopol ingen jackpot för medieföretag

Publicerad: 31 mars 2017, 10:03

Spelmonopolet är snart historia. Utländska bolag kan få licens att verka här. Men det behöver inte betyda ökade intäkter för mediebolagen menar Branschföreningen för onlinespel.


Ett nytt licenssystem ska ersätta spelmonopolet. Det öppnar dörren för utländska aktörer att verka på den svenska marknaden. Men även om konkurrensen om kunderna då ökar behöver det inte betyda ökade intäkter för medieföretagen.

För spelbolagen kan med det nya förslaget välja andra vägar för att nå alla spelsugna.

– När spelbolagen ska bredda sin marknadsföring kommer de säkert att lägga det på till exempel att sponsra idrottsföreningar, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, Bos.

Han tvivlar att den traditionella reklamkakan kommer att öka på grund av regelförändringarna. Men inte heller minska i någon större omfattning.

– Vi kommer säkert att ligga kvar på nuvarande nivåer, två till tre miljarder kronor per år.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News