tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Schibsteds behöver Bonniers välvilja

Publicerad: 21 december 2004, 10:05

Det nordiska tv-kriget är i full gång. Striden handlar om vem som ska ha kontrollen över de kommersiella public service-kanalerna i de fyra nordiska länderna. Om Schibsted lyckas med att överta Alma Media är Schibsted på väg att bli den största mediakoncernen i Norden. Men utan Bonniers välvilja lär det inte gå.


Förmodligen har Schibsted fått grönt ljus av Bonniers innan köpoffensiven inleddes. Det tror i alla fall mediaprofessor Rolf Höyer vid Handelshögskolan BI i Oslo.
– Det är tydligt att Schibsted satt som mål att bli störst i Norden på mediaområdet. För övrigt är det intressant att se att Norden nu fungerar som en mediamarknad. Detta är bra för konkurrensen och för utvecklingen i marknaden, säger Rolf Höyer.
Vad mediabolagen strider om är TV4 i Sverige, TV2 i Norge, TV2 i Danmark och MTV3 i Finland. Om Schibsted lyckas med sin affär i Finland får koncernen inte bara kontroll över TV4 i Sverige utan också MTV3 i Finland.
I somras köpte Schibsted 15,1 procent av aktierna i TV4. Genom ett eventuellt köp av Alma Media får Schibsted tillgång till ytterligare 23,4 procent av TV4-aktierna – en post som Bonniers idag sitter på.
– Alma Media är en perfekt strategisk partner, säger Schibsteds koncernchef Kjell Aamot i ett uttalande. De två bolagen kompletterar varandra så väl operationellt som geografiskt, och bildar tillsammans en solid plattform för vidare tillväxt.
Schibsted har länge varit en mindre aktieägare i Alma Media. I somras försökte så Schibsted utan framgång att öka sitt ägande i Alma Media, där Bonniers äger 33 procent och Sampo tillsammans med andra försäkringsbolag har en större andel. Alma Media äger i sin tur 23,4 procent i TV4.

Vid dagens presskonferens
i Oslo framhöll Schibstedledningen att man önskar att vidareutveckla Alma Media med dagens ledning. Samtidigt pekade norrmännen på de möjligheter som köpet skapar på den nordiska tv-marknaden.
Tidigare i den här månaden köpte Schibsted upp sig i svenska TV4, där koncernen nu har en ägarandel på 20,1 procent. Med de nuvarande rösträttsreglerna får ägarna dock högst rösta för 20 procent av aktierna. Men om Schibsted lägger beslag på Alma Media får norrmännen rösta för ytterligare 20 procent.
För att den nu aktuella affären ska kunna genomföras krävs att Schibsted uppnår mer än en tredjdel av rösterna i Alma Media. Schibsted finansierar köpet genom att ta upp nya lån i Danske Bank/Fokus Bank och Nordea.
Schibsted har tidigare visat intresse för att köpa danska TV2, som nu ska privatiseras. Men när den danska staten aviserade att man vill behålla en större andel av TV2, svalnade norrmännens intresse för kanalen.

CHRISTER KÄLLSTRÖM
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev