Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Schibsted säljer för att kunna bilda Media Norge

Publicerad: 23 februari 2007, 08:42

Schibsted har i dag sålt alla sina aktier i Asker og Bærums Budstikke för 46 miljoner norska kronor. Det motsvarar en ägarandel på 10,1 procent. Försäljningen ger en vinst på 25 miljoner kronor. Orsaken till försäljningen är att Schibsted vill sänka sin ägarandel av den nationella tidningsupplagan, så att Media Norge kan bildas.


Den nu genomförda försäljningen betyder att Schibsted sänker sin totalupplaga med 0,1 procent och därmed hamnar på 34 procent. Det är alltså fortfarande en bit att gå innan lagens krav om en ägarbegränsning på 33,3 procent är uppfylld.

– Ja, detta rör sig bara om en marginell nedgång i totalupplagan, säger koncerndirektör Birger Magnus i Schibsted till Medievärlden.

Kommer ni att fortsätta med att sälja andelar i era tidningar?

– Det har vi inte beslutat än. Det beror på vad Medietilsynet och Konkurrensetilsynet säger. I våra samtal med Mediatilsynet kommer vi att visa att Media Norge är det bästa för mediamångfalden i Norge. Och i de överläggningar vi snart ska ha med Konkurrensetilsynet ska vi framhålla att Media Norge också är till fördel för konkurrensen.

Enligt Mediatilsynet är det inte säkert att ni får grönt ljus att bilda Media Norge även om ni kommer under 33,3 procent. För tilsynet menar att det är den verkliga medimakten som ska räknas.

– Där har vi en annan syn än vad Mediatilsynet har. Vi menar att tilsynet tolkar lagen fel och att Media Norge inte reducerar mediamångfalden, tvärtom, säger Birger Magnus.

Försäljningen omfattar 1 039 560 aktier och köpare är Asker og Bærums Budstikke (1 030 000 aktier) och Stiftelsen Magnus Blikstads Stipendiefond (9 560 aktier).
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev