Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Schibsted forskar om sökmotorer

Publicerad: 9 oktober 2006, 13:01

Nu deltar den norska koncernen i ett långsiktigt forskningsprojekt inom smarta sök. Schibsted är enda medieföretaget i gruppen, där sökteknologiföretaget Fast och flera universitet ingår.


Med sökmotorn Sesam vill Schibsted konkurrera med Google om annonsintäkter för lokala söktjänster. Det nya forskningssamarbetet är mer långsiktigt, siktet är inställt på en åttaårsperiod. Schibsted är det enda medieföretaget i gruppen, som i övrigt består av företag och universitet med IT-forskning på hög nivå.
– Visionen är att om man ska hänga med i utvecklingen på mediefronten, räcker det inte med den utveckling man bedriver på egen hand, säger Knut Falchenberg, direktör för Elektroniska medier på Schibsted, till norska Dagens Medier.
Fast kommer att utveckla tekniken tillsammans med en rad universitet. Schibsted skall bidra med en testmiljö för informationstillgång via Internet, mobiltelefoni, tv, och andra medieformer. Kostnaden för projektet beräknas till ungefär 330 miljoner kronor.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.