Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Schibsted för samtal med tyska posten om gratistidning

Publicerad: 14 september 2007, 05:56

Schibsted diskuterar med Deutsche Post om att starta en ny gratistidning i Tyskland. Hos Schibsted vill man varken bekräfta eller dementera nyheten, som den tyska tidningen Handelsblatt avslöjat.


Det har länge varit känt att det tyska postväsendet vill etablera en gratistidning. Deutsche Post behöver nämligen nya intäktskällor när EU om två år ytterligare mjukar upp reglerna på postmarknaden.

Frågan är nu om Deutsche Post får med sig Schibsted i detta projekt. Schibsted har tidigare (1999-2001) gjort försök med att ge ut gratistidning i Tyskland: 20 Minuten i Köln. Men detta projekt misslyckades. Motståndet mot Schibsted från den etablerade tyska pressen var då mycket starkt. Schibsted menade att det var inte var tillräckligt att satsa på en stad. Om man åter skulle gå in i landet behövdes det en nationell satsning.

Nu öppnas det alltså möjligheter för Schibsted att få till stånd en gratistidning med distribution över hela landet tillsammans med Deutsche Post. Ingen i Schibsteds ledning vill idag kommentera uppgiften.

Schibsted ger idag ut 20 Minuten i många städer i Frankrike och Spanien.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev