Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Schibsted byter strategi och säljer norska TV2

Publicerad: 25 oktober 2006, 06:00

Schibsted har sålt sin tredjedel av aktierna i norska TV2 till kanalens två andra ägare, danska Egmont och norska A-pressen. Schibsted fick 1,15 miljarder norska kronor. Företaget värderas till 3,7 miljarder på marknaden.


Egmont och A-pressen har tidigare ingått ett avtal om ett långsiktigt ägarskap i TV2. De båda mediakoncernerna har en likartad syn på kanalens utmaningar och möjligheter. När detta avtal var på plats såg Schibsted ingen annan möjlighet än att sälja sin ägarandel i TV2.
Schibsted talar inte längre om en tv-strategi, utan om levande-bild-strategi. Det betyder att Schibsted drar sig ur traditionell tv och i stället satsar på web- och ip-tv.
Frågan är nu vad som händer med Schibsteds ägarandel i TV4, där man äger 27 procent av aktierna. TV4 är värderat till drygt fem miljarder kronor, vilket innebär att Schibsted skulle kunna få 1,4 miljarder för den posten. Bedömare i mediabranschen tror att nästa steg för Schibsted blir att sälja sig ur TV4.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.