Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Scanpix helt in i TT

Publicerad: 21 februari 2007, 12:51

Nu fullföljs köpet - TT tar över Scanpix och kommer därmed ett steg närmare visionen, att bli en multimediabyrå. En leverantör för text och bild i Sverige - principiellt lite oroande, menar Västerbotten-Kurirens chefredaktör Torbjörn Bergmark.
- Men TT har klarat att handskas med monopolet mycket bra.


För två år sedan slogs Pressens Bild och Scanpix ihop av ägarna Bonniers och Schibsted. Snart därefter fick TT köpa en del av det nya Scanpix – Bonniers och Schibsted är stora ägare i TT också. Nu slås byråerna ihop helt.
På 90-talet var striden om byråstrukturen och byråkonkurrensen het. FLT utmanade TT som fullskalebyrå, men misslyckades. Den redaktionella verksamheten fick läggas ner.
I botten finns oron på redaktionerna för att ett monopol ska leda till höjda priser och en bekväm leverantör.
Det var invändningarna när nya Scanpix bildades. Och i höstas menade en grupp av Scanpix-Pressens bilds gamla kunder att farhågorna besannades när nya Scanpix kom med sin prislista för 2007.
TTs strategi med köpet är att bli en ”modern och kundanpassad multimediabyrå”, som vd Thomas Peterssohn deklarerar i pressmeddelandet.
Torbjörn Bergmark, som var kritisk till sammanslagningen av Scanpix och Pressens Bild ger TT en eloge för hur företaget betett sig som ensam på marknaden.
– De har klarat det bra, de är lyhörda, inte minst den nuvarande ledningen. Andan är helt annan än förr.
– Men det är lite oroande med en leverantör av text och bild. Dock är Sverige kanske inte stort nog för flera konkurrenter.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.