Medievärldens arkiv
Så tänker GP om sin Ipad-satsning
Publicerad: 24 mars 2011, 11:58
Till sommaren räknar GP med att ha en app framme för iPad. Den kommer bygga mycket på berättande med bilder. Men viktigast i den närmaste framtiden blir den nya e-tidningen.
Göteborgs-Posten utvecklar i tre spår för iPad och andra surfplattor:
Surf via gp.se. Redan förra sommaren rensades gp.se från flashlösningar.
Bättre e-tidning. Bedömningen just nu är att en successivt utvecklad e-tidning blir en kärnprodukt.
En nischapp. Här tittar man på en idé där bilder skulle bli basinnehåll.
– I appen försöker vi hitta en annan balanspunkt mellan text och bild än den klassiska, säger Martin Holmberg, digital utvecklingschef på GP. Traditionellt utgår vårt berättande främst från texter. Men här tycker vi att bilden kan spela en huvudroll.
Den bildbaserad appen blir inte där GP huvudsakligen når Ipad-användarna. Utan den rollen har gp.se och e-tidningen menar Martin Holmberg.
GP har medvetet valt att inte stressa fram en app. Orsaken är att marknaden fortfarande känns begränsad. Givetvis finns också en osäkerhet hur paddan som produkt kommer utvecklas och hur den används.
– Blir det så att paddan även framgent mest rör sig mellan soffan och sängen får den en plats i våra liv. Men utvecklas den till ett etablerat arbetsverktyg skapas förmodligen ett annat användarmönster, tror Martin Holmberg.
Han känner ingen panik för att GP har en bit kvar med just en app.
– Den som vill läsa våra uppdaterade nyheter surfar lätt in på gp.se, säger Martin Holmberg.
GP har också prioriterat annan digital utveckling. Dels lanseringen av betaltjänsten GP+, dels fortsatt mobilutveckling.
Nyhetsappen för iPhone, som släpptes förra sommaren, har nu drygt 63 000 nedladdningar, vilket innebär att läsningen av GP-nyheter i mobilen ökade med 600 procent under andra halvåret i fjol.
Även den vanliga mobilsajten har, liksom gp.se, tagit ett kliv uppåt.
– Det hände något första veckan i september i fjol. Då gjorde allt en knyck uppåt till en nivå som sedan bibehållits, säger Martin Holmberg.
Före sommaren låg exempelvis gp.se på knappt 400 000 unika per vecka. Men sedan sensommaren har snittet varit nästan 450 000 med ett all time high på 515 000.
En delförklaring är att antalet smartphones ökat, plus att iPadanvändare också surfar till gp.se, menar Martin Holmberg.
– Det var i fjol det började hända på allvar mobilt, tror vi.
Kommer ni att ta betalt för den bildbaserade iPad-appen?
– Än är inga formella beslut fattade. Så det är en av frågorna vi måste pricka av.
Vilka fler finns det?
– Till exempel hur appen ska byggas rent tekniskt.
Hur tänker ni när det gäller periodicitet? Daglig eller veckobasis?
Daglig, men det är inte heller helt klart. Vi försöker vara öppna och ödmjuka. Vissa frågor kan faktiskt vända under en eftermiddag.
För att jobba mer effektivt och korsbefruktande med utvecklingsfrågor har GP skapat en ny digital utvecklingsavdelning med kompetens från såväl redaktion, marknad och it. Internt kallas avdelningen DUG.
– Vi ska vara lite mer spjutspets än tidigare, säger Martin Holmberg. Absolut inte på allt, men i något eller några spår i alla fall.
En redesign av gp.se kommer också senare senare. Förmodligen med olika dellanseringar.
– Så jobbar vi sedan några år med papperstidningen, vilket gett oss goda erfarenheter, säger Martin Holmberg.
Bland annat är målet att jobba in mer tjänster och nytta på artikelnivåerna. Sannolikt blir det också en del nya annonsformat. Så om ett år kommer sajten inte se ut som den gör nu.
Men vardagen handlar inte bara om att klura ut och utveckla nya produkter och tjänster. Den digitala utvecklingsgruppen stöttar även intern kompetensutveckling.
– Vi har precis avslutat en seminarieomgång för redaktionen. Vi tycker det har varit roligt och hoppas såklart att det varit uppskattat och utvecklande, säger Martin Holmberg.
Förutom Martin Holmberg ingår också:
Katja Widlund, biträdande digital utvecklingschef
Bosse Dahl, ansvarig samordning digital utveckling
Karin Hansson-Ivanetti, ansvarig design digitala kanaler
Helena Holmberg, ansvarig för affärsutveckling i Digitala medier
Carin Åhrberg, trainee och projektledare GP+
Andreas Kjellén, systemansvarig