Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så stora är de digitala annonsintäkterna

Publicerad: 25 augusti 2016, 11:14

Nu har IRM lanserat sin första mätning av nyhetsmediernas digitala annonsintäkter som ökade med 16 procent 2015 jämfört med 2014.


Ämnen i artikeln:

IRM

Totalt uppgick reklamköpen i nyhetsmedierna till 1,9 miljarder kronor. Ökningen med 16 procent jämfört med 2014 är något mindre än de totala digitala reklamköpen som ökade med 20 procent.

Att de digitala nyhetsmedierna är mindre intressanta för reklamköparna är en trend som förstärkts första halvåret i år.

– En förklaring till den avtagande tillväxttakten för annonsinvestering i digitala nyhetsmedier är den svagare utvecklingen som vi sett för displayannonsering på desktop. Utvecklingen för kategorin har varit negativ under 2016. Detta är en internationell trend som vi nu också ser i Sverige. Internationell expertis på området talar om att vi sett toppen för displayannonsering på desktop och så kan också mycket väl vara fallet i Sverige, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

I kategorin nyhetsmedier finns annonsintäkter från digitala kanaler hos dagspress, gratistidningar samt renodlat digitala aktörer avseende display, webb-TV och digital eftertextannonsering oavsett plattform.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.