Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så slår mediernas minskade resurser mot lokal demokrati

Publicerad: 7 mars 2014, 12:10

Hur kan kommunalpolitiker klaga på att vår bevakningen minskar när de väljer att annonsera i en gratistidning? Det frågade sig HD:s chefredaktör Lars Johansson på en debatt om hur en urholkad lokaljournalistik hotar demokratin.


I fjol stängdes ett 30-tal lokalredaktioner. Över 400 journalister förlorade sin anställning. Ett faktum som drabbar människor möjligheter att vara uppdaterad på hur de lokala politikerna agerar. Om detta var den namnkunniga panelen på Meg enig.

SR:s vd Cilla Benkö, SVT:s vd Eva Hamilton, TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Stampen Local Medias vd Lena Larsson och HD:s chefredaktör Lars Johansson ser alla en risk att väljarna inte får tillräckligt underlag för att ta ett korrekt beslut när de står framför valurnorna.

Lokal journalistik och lokal bevakning kräver närvaro. Det här är ett stort problem. Utvecklingen gäller snart inte bara dagstidningar utan alla medieföretag är inne i samma omställningsprocess, anser Viveka Hansson.

Situationen är dyster. Det tycker även Lena Larsson. Men läget för den lokala bevakningen är inte det mest bekymmersamma just nu:

Det är det lokala som prioriteras.

HD:s Lars Johansson är inne på samma linje:

Hittills har vi klarat att hålla det demokratiska uppdraget. Men nu måste vi prioritera kvaliteten för läsarna i större kommunerna i spridningsområdet. Det innebär att kommuner i periferin, där vi nu drar ner på bevakningen, riskerar att drabbas av medieskugga.

Han passade också på att ge sin bild av hur det mediala ekosystemet ser ut:

Lokaltidningen är det plankton som riksmedia lever på, ni är torskarna och makrillarna i havet. Men jag ser inga problem med det.

Lars Johansson påpekade också att tidningen innehåller mer än bara nyheter som är av betydelse ur ett demokratiperspektiv.

Den lokala debatten ingenstans ta vägen om vi försvinner. Vi publicerar 1 000-tals insändare varje år. Var skulle de ta vägen?

SVT:s flyttar nu resurser från norra Sverige till andra delar av landet. Bland annat till nordvästra Skåne där HD finns.

Enligt Eva Hamilton finns det ingen anledning för tidningsföretaget att oroa sig:

Vi kommer aldrig bli så lokala så vi har redaktioner i Klippan, Osby och Örkelljunga. Och ni kommer att ha glädje av vår närvaro. Vi tar inte era reklampengar.

Lars Johansson var inte helt övertygad att SVT:s etablering ändå inte kommer att påverka HD:

Det finns en risk att det kommer att slå mot vår upplaga.

SR är inte heller ett hot mot lokaltidningarna. Det menade Cilla Benkö:

Vi har hyfsade resurser. Men inte på långa vägar lika stora som lokaltidningen på det lokala planet.

Bolaget har också en ny länkpolicy sedan ett antal månader som gynnar dagspressföretagen:

Nu jobbar vi så att alla intressanta saker vi hittar tidningarna och gör något av, där länkar vi tillbaka till orginalkällan. Det driver trafik och ger er reklamintäkter. Jag hoppas att ni börja göra likadant.

Public-service bolagen kan räkna med en tvåprocentig ökning av anslagen varje år. Kanske kunde en liten del av dessa pengar komma lokaltidningarna till godo menar Lars Johansson:

Vi fungerar som public-service på flera orter.

Så ett alternativ skulle vara att medieföretagen skulle få 500 000 kronor för varje ort där de har närvaro var hans tanke.

Jag säger inte att mitt förslag är genomförbart. Men förslagen som lagts fram nu är fantasilösa. Och blir det ett svart hål mellan Avpixlat och public service är det milt sagt oroväckande.

Cilla Benkö såg andra lösningar:

Att flytta pengar från ps till dagspress löser inga problem. Däremot är reklamskatten och digitalmomsfrågan två bra frågor för politiker att lösa om de vill göra något åt lokaltidningarnas problem.

Lars Johansson såg en annan möjlighet hur politikerna kunde agera för att stötta dagspressföretagen:

Kommuner väljer att annonsera i gratistidningar och klagar sedan på oss när vi drar oss tillbaka. Politiker väljer annonsera i gratistidningar med 50 procent hushållstäckning i stället för hos oss med 92 procents hushållstäckning om man räknar både papper och nät.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News