Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så ska public service navigera i en mobil tillvaro

Publicerad: 13 maj 2009, 06:52

PUBLIC SERVICE DAGEN. En viktig fråga man måste ställa sig är om mobilen är en kanal eller en målgrupp. Svaret på den frågan avgör hur man som medieföretag ska agera. Det menar it-analytikern Sabine Ehlers.


Mediekonsumenter går allt mer från att vara soffpotatisar till att vilja vara delaktiga i innehållet. Inte minst gäller det tv där nästa steg är mer interaktivitet menar Sabine Ehlers. Hon medverkade i en paneldebatt på public-service dagen i Stockholm om mediernas framtid ligger i mobilen.

Enligt Erik Kruse, som jobbar med konsumentbeteenden för Ericsson, motsvarar allt det vi gör på ett dygn 40 timmars verksamhet.

–    Så vi blir allt duktigare på att göra saker parallellt.

Vilket är den stora utmaningen:

–    Hur skapar man uppmärksamhet och engagemang i ett sådant samhälle.

Men det krävs också en bra affärsmodell för att få de mobila kanalerna att fungera. Otto Sjöberg, vd för Expressens och TV4:s nya mobilbolag lyfte fram exemplet Japan:

–    Där går 91 procent av intäkterna till innehållsleverantörerna och 9 procent till operatörerna.

Minst lika viktig för utvecklingen av de mobila kanalerna är frågan om vad det kostar för konsumenten. En fast månadskostnad för all mobil verksamhet kan innebära att den får fart ordentlig.

Det måste vara tryggt och enkelt. Då kan det ta fart ordentligt, menar Erik Kruse.

Då gäller det också, inte minst för public service företagen, att konvertera innehållet så det passar för konsumtion i mobilen.

–    Till exempel klippa ner melodifestivalen till ett treminuters inslag för de som missade den i går, säger Sabine Ehlers.

Om vi kommer att konsumera mer i mobilen kommer det inte att innebära döden, varken för public service-tv eller -radio.

–    2020 kommer tv absolut att finnas kvar. Men ha utvecklats mer mot interaktivitet, säger Erik Kruse.

–    Mobilen kommer inte att ersätta några andra skärmar, säger Otto Sjöberg.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.