Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så ska platsannonsen se ut

Publicerad: 6 september 2007, 11:04

Tre sekunder har du på dig att fånga läsaren av jobbilagan. För den som ska utforma platsannonsen ställer det stora krav på utformning och innehåll, visar en ögonrörelsestudie som gjorts på uppdrag av Dagens Nyheter.


Studien, som presenterades av säljaren Christin Eriksson på Mälardalspaketets platsannonsseminarium,  visar att läsaren skummar jobbannonserna för att välja ut eller välja bort. För att kunna göra det söker läsaren främst kvalifikationer (66 procent), tjänstetitel (63 procent) och arbetsuppgifter (54 procent).

Mindre viktigt är: Ansökan senast (20), Placeringsort (18), Kontaktinfo (16) och Vem sökes (13). Anställningsform (2) och Tillträdelsedatum (2) är inte viktigt alls.

När det gäller företagskommunikationen i annonsen är Kort om företaget (49) och Webbadress (27) viktigast när, mindre viktigt är ”Tydlig avsändare” (18) och ”Vad företaget kan erbjuda” (9)

Deltagarna i studien har fått läsa DN:s bilaga med jobbannonser. I genomsnitt ägnar läsarna i undersökningen 7,5 minuter åt bilagan, 92 procent läser framifrån. Ett uppslag ägnas mellan 8 och 40 sekunder, snittiden är 30 sekunder. Vänster och höger sida i ett uppslag ägnas lika lång tid, men första halvan av bilagan ägnas något längre tid än den andra.

Varje annons ses av 19 av 20 läsare, upptäcks i snitt åtta sekunder efter att uppslaget öppnats och ägnas i snitt tre sekunder.

När det gäller utformningen är Färg viktigast, följt av Bild och ”Tydliga rubriker”. Minimalism är också populärt; ”Inte för mycket” uppskattas av 22 procent av läsarna.

Färg och bild gör att annonsen ses tidigare och ägnas mer tid. Om annonsen är större ses den tidigare, ägnas mer tid och ses dessutom av fler.

Viktiga faktorer för att annonsen ska ägnas lång tid är storlek, för att den ska ses tidigt är placeringen på uppslaget, placeringen av sidan och storleken viktiga faktorer, och för att den ska ses av många är storlek och placeringen på sidan viktigt.

Studien gjordes i april 2006 av Dagens Nyheter och företaget Mejsel.

Deltog gjorde 60 personer i åldrarna 25 – 45 år med akademisk examen. De har fått läsa 99 vanliga annonser och 26 annonser i två versioner samtidigt som deras ögonrörelser studerats.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev