Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så ser tidningsbudens avtal ut

Publicerad: 20 september 2007, 05:07

Ett nytt sätt att beräkna tidningsbudens arbetstid och lön ökar tryggheten i jobbet - och ger i andra ändan företagen utrymme för affärsutveckling.
Så här ser den nya konstruktionen ut i avtalet mellan Transport och Tidningsutgivarna.


Den majoritet av buddistrikten som är gång- eller cykeldistrikt, kommer alla från och med 1 januari 2009 att vara tidssatta. De gamla kilometertabellerna fasas ut.

Därmed kommer alla bud att ha en sysselsättningsgrad, som beräknas på en veckas utbärningstid dividerat med 40.

Tidssättningen bygger på de prenumererade dagstidningarna. Kommer det till andra tidningar eller försändelser så får budet extratid. Extratiden varierar efter hur mycket exemplaret kostar. Ett lösblad upp till 30 gram ger 7,4 sekunder medan ett magasin på upp till 500 gram ger 40,9 sekunder.
Tyngre försändelser än så måste företaget förhandla om lokalt.

En nyhet i avtalet är ett extremt väder som fördröjer utbärningen ger mertid. Antingen kommer man överens om det vid rundans start, eller så godkänns den i efterhand.

Det finns omställningsregler som är parallellställda med reglerna i LAS. Det vill säga om mängden i ordinarie rundan minskar och därmed rundans tid och sysselsättningsgraden så behåller budet lönen motsvarande uppsägningstid.

Betinget finns kvar. Ett bud som klarar sin tretimmarsrunda på 2.45 är ledig den sista kvarten. Å andra sidan blir det inte mer betalt om tretimmarsrundan, utan extrautbärning, tar 3.15.

Buden har en vänta-skyldighet på en och en halv timme om något går fel i tryckning eller packsal. För väntetiden utgår en ersättning som är högre än ordinarie timlön.
Det finns dock en stopptid. På vardagar är den 7.30 och på helgdagar 8.30.

– Vi har mött Transportarbetarförbundet på många punkter, säger Björn Svensson, Tus förhandlingschef.
– Avtalet ger större trygghet och förutsägbarhet åt buden.
– Samtidigt slår vi fast skyldigheten att bära ut extramaterial. Det möjliggör för distributionsföretagen att affärsutveckla.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev