Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 12 april 2016, 04:51
Reklamskatten sänks med 20 miljoner nästa år och med ytterligare 20 miljoner 2019.
Ämnen i artikeln:
ReklamskattDet föreslås regeringen i en promemoria. Förslagen i den innebär att:
skattesatsen för annonser i periodiska publikationer sänks från 3 procent till 2,5 procent och för övriga annonser och reklam från 8 procent till 7,65 procent.
gränsen för återbetalning av reklamskatt för annonser i periodiska publikationer höjs från ett belopp motsvarande en skattepliktig omsättning om högst 50 miljoner kronor per år till 75 miljoner kronor.
gränsen för redovisnings¬skyldighet höjs från 20 000 kronor till 60 000 kronor vad gäller reklamskatt för andra än periodiska publikationer.
För dagspressföretagen sänks skatten i två omgångar samt att det så kallade grundavdraget höjs från dagens maxbelopp på 1 500 000 kronor till 1 875 000 kronor per år.
Det är positivt att man äntligen tar steg, men det hade varit lika bra att slopa den helt direkt, säger Per Hultengård, chefsjurist på TU i en kommentar.
Ämnen i artikeln:
Reklamskatt