Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så kommunicerar du med ungdomar

Publicerad: 27 september 2007, 11:57

Svårigheten med att kommunicera med ungdomar: Du är inte 18 år längre. Det säger Niklas Berg från kommunikationsföretaget DIST som har sju teser för en bättre kommunikation med ungdomar.


Niklas Bergs sju teser:

1 Se signalerna
Hur många vet vilket spel som släpptes igår, frågar Niklas Berg.

– Det var Halo 3 och miljoner ungdomar köade för att få köpa det

Filmerna har länge satt trender, allt som skett där sker nu också i dataspelen.
H&M har fattat det där, och nyligen släppt en extension till spelet Sims där man kan driva klädbutik.

Enligt Niklas Berg är det här bara ett av alla exempel på hur lätt det är att missa vad som händer för att man lever utanför det.

2. Lyssna på målgruppen
Grannens barn räcker inte, det krävs ett system för löpande informationsinhämtning. Gärna genom att träffa en grupp ungdomar en gång i månaden

– Och även om det finns en 21-åring på redaktionen är den inte ung för en femtonåring.

3. Möt målgruppen på hemmaplan
Alla vill att deras sajt ska bli stället där alla är, men är det verkligen viktigt för företaget att äga trafiken. Niklas Berg nämner Arla som startade avdelningen Kastrull på Lunarstorm, men han erkänner att det inte är lika självklart för en tidningar, som ju i någon mån ska leva på sin trafik.

– Då gäller det att hitta smarta lösningar, säger Niklas Berg

Har du några bra exempel från tidningsvärlden?
– Nej

När det gäller tidningar kan Niklas Berg inte förstå varför tidningarna inte ger gratis tidningar till skolor.

– Det måste vara ett otroligt bra sätt att få unga människor att läsa tidningen!

4. Låt målgruppen medverka

Att låta unga vara med och påverka innehållet ger både redaktionellt material, och en massa fans som säljer tidningen.

– Om jag skrivit en krönika för lokaltidningen berättar jag om det för många andra.

5. Använd alla sinnen
Prova på, ut och träffa målgruppen och ha med produkten, låt de unga få känna på hela varumärket. De vill inte betala för att få prova en tidning, säger Niklas Berg

– För en tidning kan det vara allt från öppet hus på redaktionen till att redaktionen flyttar in till en skola en dag.

6. Se koncpetet
Det räcker inte att lägga in ungdom efter rubriken och byta till en ungdomsbild.

– Titta igenom allt, inte bara i kommunikationen, hela konceptet: form, ambassadörer, försäljning, samarbetspartners, signaler, tjänsten, teknik, produkten, mediaval, förespråkare.

Niklas Berg tar exemplet med skidbacken som ville marknadsföra sig mot ungdomar, men som hade liftvakterna som var irriterade på alla ungdomar som inte skötte sig i backen.

– De som jobbade där vill inte ha dem i backen. Då spelar det mindre roll vad man har för annonser.

7. Agera
Det är väldigt lätt att konferenser blir konferenser och dokument blir dokument

– Om ni så gör fel kan det bli rätt. Om ungdomarna känner att det här är en tidning som hela tiden försöker tillföra bra material till oss. Det tror jag skiner igenom.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev