Medievärldens arkiv
Så gick DI:s Ipadsatsning på Gotland
Publicerad: 12 mars 2013, 08:48
Dagens Industri kommer inte längre tidigt på morgonen, utan senare med posten. Som kompensation erbjöds kunderna en Ipad. Drygt 30 procent nappade.
I oktober bytte Dagens Industri från morgon- till postdistribution på Gotland. Alla som då tog en treårsprenumeration fick en Ipad gratis. De som tecknade sig för en prenumeration på ett år fick köpa surfplattan för 1 000 kronor. Allt för att de skulle kunna läsa nyhetsappen DI+. Resultatet blev:
- 10 procent slutade prenumerera
- 30 procent nappade på det digitala erbjudandet
- 60 procent fortsatte som förut
Vi har tappat omkring 10 procent av prenumeranterna på grund av de ändrade distributionstiderna. Av de som återstod valde mellan 35 och 40 procent att knyta upp sig till vår digitala produkt, säger Cecilia Göthlin, försäljningschef på DI.
Sedan var det ett antal av prenumeranter som redan hade en surfplatta. Andra nöjde sig med att läsa DI som e-tidning eller stördes inte av att papperstidningen kom något senare.
Inför förändringarna var tidningen i kontakt med i princip samtliga prenumeranter på Gotland, omkring 350 stycken, för att informera om de nya distributionstiderna samt det digitala erbjudandet. Ett jobb som gav oväntade pluseffekter.
Vi fick många tips och tankar som gjorde av vi kunde förbättra produkten, säger Cecilia Göthlin.
Var och när kommer ni att göra nästa förändring av distributionen?
Vi har inte bestämt om vi ska göra det här på fler ställen. Det här var ett första steg. Om, när och var i så fall vi gör det igen är för tidigt att säga.