Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så gick det för tidningarna i Norrbotten

Publicerad: 22 augusti 2016, 05:03

Norrbottens Media gick med förlust i fjol. Piteå-Tidningen likaså. Den enda av tidningarna i Norrbotten som gick plus var Haparandabladet.


Norrbottens Media ökade sin omsättning under 2015 med 1,3 miljoner kronor till 318,2 miljoner kronor. Dock ökade kostnaderna ännu mer, från 334,1 miljoner kronor till 350,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev -11,6 miljoner kronor. Det är första gången sedan bolaget bildades 2007 som det gick med förlust.

– 2015 var inget bra år, men den långsiktiga lönsamheten ser positiv ut. Det som skedde förra året var att vi gjorde en stor satsning på avgångslösningar med syfte att minska kostnaderna på lång sikt, säger Norrbottens Medias vd Mats Ehnbom till Affärer i Norr.

För tredje året i rad gör Piteå-Tidningen ett negativt resultat. Resultatet före skatt blev -10,3 miljoner, en försämring jämfört med året innan då motsvarande siffra var -5,7 miljoner.

Omsättningen minskade med drygt 5 miljoner kronor och blev 2015 92 miljoner kronor.

– Vi har kostnader av engångskaraktär under 2015. Vi har minskat personalen och erbjudit personerna som slutar pensionslösningar, säger tidningschef Matti Lilja till Affärer i Norr.

De finansiella intäkterna minskade också då det inte blev någon utdelning för den fjärdedel av aktierna i Norrbottens Media som Piteå-Tidningen äger.

Den enda tidning i Norrbotten som redovisade ett plusresultat 2015 var Haparandabladet. Rörelseresultatet blev 1 miljon kronor, en försämring med 100 000 kronor jämfört med 2014.

Omsättningen blev 10,6 miljoner kronor. Sedan tillkommer övriga intäkter på drygt 4 miljoner kronor, bland annat ett presstöd på 2,2 miljoner kronor för att tidningen är flerspråkrig.

Duktiga och effektiva medarbetare samt frånvaron av tunga overheadkostnader är två anledningar till resultatet säger säger Örjan Pekka, ägare och chefredaktör på Haparandabladet till Affärer i Norr:

– Ser man på senaste årens utveckling så har koncernbildningarna inte varit så lyckade. Koncerner hamnar ofta långt från de som är viktigast: våra läsare.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.