Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så blir nya DN.se

Publicerad: 24 oktober 2011, 09:50

Imorgon eller på onsdag lanseras nya DN.se. Webbchefen Björn Hedensjö berättar om de viktigaste förändringarna.


Ämnen i artikeln:

DN.se

Designen på den nya sajten blir lite bredare än den nuvarande, för att ge bättre läsbarhet och mer utrymme för bild.

Läsarna ska känna igen nya DN:s form. Men vi låter webben vara webb och närmar oss papperstidningen främst när det gäller typografiska detaljer, rubrikstil till exempel, säger Björn Hedensjö.

Jag är inte så positiv till trenden med horisontella sajter. Vi kommer att vara en ganska lång och flödande sajt, med upprepningar, att ekonomisektionen kommer efter en ekonomiartikel exempelvis.

Ett viktigt mål har varit att det ska hända mer, att sajten ska upplevas som ny även för återkommande läsare.

Den nya sajten ger redaktörerna en bättre palett att jobba med. Vi går bort från det väldigt mallade och gör en sajt som får en helt annan känsla om det till exempel händer något stort.

Gäller det förstasidan eller artikelsidorna?

Både och faktiskt.

Några andra nyheter är att vissa sektioner får moduler i högerspalten som flyttas under dagen. Till exempel kan Ekonomi ligga högt på förmiddagen och Sport senare på dagen. DN På Stan lämnar den egna sajten och flyttar in på dn.se, där den får en ny kalenderfunktion.

Den är kraftigt förbättrad.

DN kommer att bygga upp ämnessidor för fördjupning vid stora nyhetshändelser. Till skillnad från nuvarande Teman, som egentligen bara är en tagg-listning, kommer de att vara mer specifika och mer bearbetade i formen. (Ett tema nu kan vara Mona Sahlin, ett ämne på nya sajten skulle kunna vara Mona Sahlins avgång).

Det kommer att finnas en ruta, ”Redaktionen rekommenderar”, där material med längre läsning kan lyftas.

Profilerna kommer att lyftas, genom fler ytor för bildbylines.

I topp på sajten kommer det att finnas en balk med dagens tyngsta nyheter. Det ska också gå att bläddra sig igenom de tyngsta nyheterna dag för dag, dock inte redan vid lanseringen.

Sajten kommer att lyfta interaktionen med sociala medier och bland annat visa ut antalet reaktioner på förstasidan.

När sajten lanseras är också kommentarerna tillbaka, det blir en egen variant som påminner om Disqus, där man kan registrera sig med e-post eller logga in via Facebook eller Open ID. Trådade kommentarer och rankingsystem ska tillföras, men kommer inte att finnas vid lanseringen.

Vi har väldigt positiva erfarenheter av att jobba engagerat med kommentarer i utvalda artiklar. Målsättningen är att behålla det engagemanget.

När det gäller annonserna blir det inga större förändringar:

Vi anpassar alla format för nya bredden, och förra veckan lanserade vi Storpanorama som är dubbelt så stor som Panoramaformatet. Men annars fortsätter sajten på den inslagna vägen med färre och större annonser hellre än många små.

En del nyheter kommer inte finnas med vid lanseringen, men dyker upp snart. Exempelvis en särskild sektion för nyhetsfoto.

Just nu jobbar redaktionen parallellt med nya och gamla sajten. Den nya sajten lanseras skarpt under första halvan av veckan, enligt Björn Hedensjö.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

DN.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev