Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så blir Hallpressens nya digitala satsning

Publicerad: 14 maj 2013, 05:40

Responsiva sajter där mobilen är den primära kanalen. Det är stommen när Hallpressen får sex nya digitala plattformar nästa vecka.


Ämnen i artikeln:

DigitaltHallpressen

På tisdag i nästa vecka är det premiär. Då börjar Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Smålands-Tidningen, Tranås Tidning och Vetlanda-Posten med digital nyhetsförmedling på egna sajter.

Det blir främst korta och snabba nyheter med lokalt fokus. Och allt kommer att vara gratis. Till att börja med.

Vi kommer märka en del texter med plusmaterial redan från början för att visa att vi kommer att ta betalt för vissa saker på sikt, säger Lars Alkner, Hallpressens redaktionschef och ansvarig för digitalredaktionen.

Det kan till exempel handla om krönikor, reportage, porträtt eller bildspel.

Hur mycket det kommer att kosta för att få läsa dessa och om plusmaterialet ska ingå i den vanliga prenumerationen har ledningen inte tagit ställning till ännu. Men till hösten räknar han med att det kan bli digitala intäkter från det redaktionella materialet.

Digitalredaktionen består av fem personer, fyra reportrar/redaktörer och en utvecklare. Men de som ska stå för största delen av innehållet är de närmare 150 reportrarna på tidningarna.

Det är de som har lokal kompetens och vet vad som händer på orterna, säger Lars Alkner.

Målet är att det ska hända saker på sajterna mellan fem på morgonen fram till midnatt.

Så på morgonen kanske redaktörerna blir tvungna att lägga ut något förkortat material från tidningarna om det inte händer något.

De konkreta trafikmålen för sajterna vill inte Lars Alkner avslöja. Men om ett år tror och hoppas han att JP:s trafik ska vara ungefär lika stor som den Jnytt, som också ägs av Hallpressen, har i dag. Det vill säga omkring 100 000 unika läsare per vecka.

Någon egentlig konkurrens om läsarna mellan JP och Jnytt tror inte Lars Alkner det blir.

Snarare om lästid. Sajterna får så pass olika inriktning. Men totalt kommer nog den digitala nyhetskonsumtionen att öka.

Jönköping är så pass stort att det finns utrymme för två aktörer på den digitala marknaden

De nya sajterna blir responsiva med samma lösning i grunden för alla plattformar. Arbetet med att bygga dem har i princip bara pågått sedan årsskiftet.

Det har gått riktigt fort, säger Lars Alkner.

Sajten kommer att ge möjligheter till mycket. Live-bevakning och eget rörligt material till exempel. Men ledningen beslutat att ligga lågt med detta.

Visst skulle vi kunna live-bevaka fotboll, ända ner till division sex, i en vecka. Men den nivån kan vi inte hålla kontinuerligt och då att det dumt att vänja läsarna.

Digitalredaktionen

…består av Rebecca Carlsson, Tomas Lundström, Peter Karlsson, Anna Alexandersson, Anita Kendes och Andreas Strandberg.

Det går att följa arbetet med sajterna på bloggen totaltdigitalt.    

Från och med första juni får Hallpressen ny ledning. Christina Björklund blir vd då för koncernen. Hon är för närvarande vd i Västgöta-Tidningar.  Vice vd, med ansvar för ekonomi och interna processer, blir Gunilla Lundberg nu vd i Jönköpings-Posten och Smålands-Tidningen/Vetlanda-Posten.  Mats Tidstrand, nu vd för dotterbolaget Lokalmedia blir chef för Hallpressens företagsmarknad. Lars Alkner blir chef för Hallpressens redaktionella verksamhet.

Ämnen i artikeln:

DigitaltHallpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News