tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Så blir de ekonomiska effekterna av reklamen

Publicerad: 16 januari 2017, 10:00

Varje investerad euro i reklam i EU ger sju euro tillbaka till EU:s BNP, enligt en ny rapport som finansieras av World Federation of Advertisers.

Ämnen i artikeln:

EUSveriges Annonsörer

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Rapporten Värdet av annonsering, som kartlägger reklamens effekter på europeisk nivå, släpps i dag. Den har gjorts på uppdrag av World Federation of Advertisers (WFA) och elva andra intresseorganisationer vilka vänt sig till revisionsbyrån Deloitte som i sin tur har undersökt de ekonomiska effekterna av reklaminvesteringar.

I rapporten fastslås bland annat att reklambranschen skapar närmare sex miljoner jobb i EU, samt att varje investerad euro i reklam i EU ger sjufaldigt tillbaka till EU:s BNP. År 2014 motsvarade det 643 miljarder.
”Reklam är en viktig ekonomisk motor både för annonsören, men även för samhället i stort då reklamen bidrar till landets ekonomi. Vår uppskattning är att det rör sig om ungefär samma effekt även i Sverige”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Av rapporten framgår vidare reklam uppmuntrar till konkurrens mellan företag och organisationer, har en positiv effekt på skapandet av innovationer samt ”ger stora fördelar för samhället genom att den helt, eller delvis finansierar flera medietjänster samt kommunikationsverktyg och kanaler för nyheter och underhållning”, enligt ett pressmeddelande från Sveriges Annonsörer.

Här kan du läsa rapporten.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev