Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Robert Rosén: Bäst om utgivarna har totalt etikansvar

Publicerad: 6 september 2010, 10:58

En gemensam medieombudsman riskerar att bli en "byråkratisk koloss", skriver Robert Rosén, konsult och tidigare chefredaktör på Gefle Dagblad.


De flesta som hittills hörts och synts i debatten verkar gilla en framtida gemensam medieombudsman som ska ta alla former av utgivare i örat. Vilken byråkratisk koloss det kan bli. Och värre ändå är det verkligen eftersträvansvärt att olika medier ska basera sina publicistiska beslut på samma regelbok?

Så skriver Robert Rosén på sin blogg på utkik.se. Till skillnad från Anders Ahlberg, som vill lyfta pressetiken från TU till en stiftelse, anser Rosén  att det är bättre att utgivarna själva tar ett tydligt ansvar för såväl pressetiken som dess organisatoriska uppbyggnad. Även självsaneringen bör, enligt Robert Rosén, i första hand vara en fråga för tidningarnas utgivare.

Analys/Anders Ahlberg: Tidskrifterna har inte drabbats av dagspressens utvecklingstorka

När systemet vittrar behöver basen breddas

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev