Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Riktlinjer för skräddarsytt innehåll

Publicerad: 13 september 2010, 09:50

De tekniska möjligheterna för publicister och annonsörer att skräddarsy och rikta innehåll på nätet blir allt större. Under hösten kommer Tidningsutgivarna, TU, att ta fram etiska riktlinjer för hur arbetet ska gå till.


Ämnen i artikeln:

TU

I Näringsdepartementets förslag på hur man ska anpassa telekompaketet sägs att installation av programvara ska kräva samtycke från användaren. Cookies, textfiler som sparas i användarens dator och som gör att sajten kan känna igen en användare, kommer dock att undantas. Detta eftersom ett förbud skulle få stora konsekvenser för medie- och e-handelssajter.

”Vi ser branschriktlinjerna som ett komplement till det förslag som nu ligger ute på remiss. Utvecklingen på nätet går mer och mer mot att individanpassa innehåll och information, och där är cookies en viktig del. Samtidigt ställer de tekniska möjligheterna också krav på publicister när det gäller att värna användarnas integritet”, säger Per Hultengård, chefsjurist, TU i ett pressmeddelande.

Arbetet för att ta fram etiska riktlinjer kring riktat innehåll på nätet kommer att bedrivas i en arbetsgrupp med representanter från Bonnier, Helsingborgs Dagblad, Mediekompaniet, NTM AB, Schibsted och Stampen.

Utgivare slipper funktion för att godkänna cookies

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev