Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Riksarkivet flaggar för trubbel för Mittmedia

Publicerad: 13 mars 2017, 08:30

Mittmedias användande av Sveriges flagga för att marknadsföra sin app med lokala nyheter på arabiska bryter mot lagen, menar Riksarkivet. – Det var en miss, men nu är kampanjen nedplockad, säger GD:s chefredaktör Anna Gullberg. UPPDATERAD.


Ämnen i artikeln:

MittmediaPatent- och registreringsverket

Före jul lanserade Mittmedia sin app, MittArabi, för lokala nyheter på arabiska. Appen innehåller unikt material, men också nyheter från Arbetarbladet och Gefle Dagblad som MittArabis redaktion skriver om och översätter.

Men under marknadsföringen av appen ska Mittmedia ha använt svenska flaggan för att marknadsföra annonsplatser. Något som Statsheraldikern vid Riksarkivet, som ska verka för att bestämmelser om Sveriges flagga följs, har invändningar mot. Det rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

I lagskyddet för statsflaggan (1982:269) 4 § står nämligen att flaggan inte får förses med märken, bokstäver eller andra tecken – annat än i de undantagsfall som beskrivs i första och andra stycket i 4 §.

Av den anledningen anser Riksarkivet att det är besvärande att Mittmedia i sin annonsering har försett svenska flaggan med arabiska bokstäver och det egna bolagsnamnet.

Nu uppmanas Mittmedia att antingen ansöka om tillstånd eller upphöra med marknadsföringen.

”Vi känner att det är angeläget att ta tag i detta då vi haft flera liknande ärenden”, säger biträdande statsheraldiker Carl Michael Raab till Nyhetsbyrån Siren.

Tillståndsprövningen vad gäller användandet av statsflaggan i näringsverksamhet görs av Patent- och registreringsverket (PRV).

”I första läget informerar vi om lagstiftningen, som kanske inte är så känd. Efter ett sådant här brev förväntar vi oss att man tar reglerna till sig”, säger Carl Michael Raab till Nyhetsbyrån Siren.

– Vår marknadsavdelning hade missat att det var tillståndspliktigt att använda flaggan på det här sättet. När vice riksheraldikern skrev till oss och påpekade detta tog vi det på största allvar och beslöt omgående att ta ned kampanjen. Den är alltså nedplockad och avslutad. Avsikten var god, sprida kunskap om nyhetsförmedling på arabiska, och vi har lärt oss att vi inte i marknadsföring kan använda flaggan, säger GD:s chefredaktör Anna Gullberg till Medievärlden.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News