Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Rekordmånga anmälde reklam i fjol

Publicerad: 31 januari 2012, 06:25

Antalet anmälningar till Reklamombudsmannen (RO) fördubblades i fjol.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Totalt kom det in 1 000 anmälningar 2011. Av dessa slutade 275 stycken i ett ärende vilket är något färre än 2010.

Att det blivit fler anmälningar tror RO Elisabeth Trotzig beror på att allt fler känner till att institutionen finns:

Konsumenten idag är medveten och reagerar därför snabbt på reklam som man tycker är stötande, diskriminerande eller vilseledande. Sociala medier bidrar också till att sprida information om att man kan vända sig till RO med en anmälan mot oetisk reklam, säger hon i ett pressmeddelande.

40 procent av de anmälningar som slutade med ett ärende handlade om könsdiskriminerande reklam. 20 procent handlade om vilseledande reklam och 16 procent om stötande reklam. Övriga var bland annat anmälda utifrån miljöargument, brister i det sociala ansvaret och reklamidentifiering.

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.