Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Reklamskatten blir kvar (Uppdaterad)

Publicerad: 16 oktober 2006, 10:26

Reklamskatten avskaffas inte. Alliansen tycker att det blir för dyrt.
- Det är en oerhörd besvikelse, säger Tidningsutgivarnas vd Barbro Fischerström.


Riksdagsbeslutet om avskaffandet av reklamskatten skjuts på framtiden. Regeringens bedömning är att ”Förutsättningar för finansiering av ytterligare steg i avskaffandet av den resterande reklamskatten föreligger för närvarande inte”.
– Den här frågan ligger på finansdepartementet, men alla är överens om att reklamskatten ska bort. Den här regeringen säger ungefär som den förra, att när det finns pengar så ska den bort, säger Kerstin Persdotter, departementsråd på Kulturdepartementet och chef för medieenheten.
– Det är en oerhörd besvikelse, säger Tidningsutgivarnas vd Barbro Fischerström.
Hon är starkt kritisk till att den nya regeringen gör samma bedömning som den tidigare.
– Jag tycker att regeringen är skyldig att ge en bättre förklaring. Vad händer nu? Vad krävs för att skatten ska kunna tas bort?
Vad kan Tidningsutgivarna göra?
– Vi måste kavla upp ärmarna och fortsätta sprida kunskap om orättvisan med reklamskatten, säger Barbro Fischerström.
Reklamskatten infördes 1972 och omfattar endast dagspress och fackpress. Kommersiell tv, radio, internet och direktreklam berörs inte.
Reklamskattens avskaffande har diskuterats länge. 2002 fick regeringen i uppdrag att verkställa beslutet.
AXEL HÅKANSSON
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.