Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Raoul Grünthal om Schibsteds resultat

Publicerad: 15 augusti 2011, 10:57

Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet försämrar resultatet jämfört med andra kvartalet i fjol. Men koncernchefen Raoul Grünthal är inte missnöjd.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Koncernens rörelseresultat uppgick till 134 (170) miljoner kronor andra kvartalet

Svenska Dagbladets omsättning ökade något till 298 (295) miljoner medan Aftonbladet minskade till 588 (641) miljoner. Aftonbladets minskade upplaga är en viktig parameter, enligt Raoul Grûnthal.

Aftonbladets resultat uppgick till 74 (104) miljoner och Svenska Dagbladets till 28 (40 miljoner).

Det är fortfarande bra resultat. Fjolåret var exceptionellt. Jag är inte missnöjd med årets siffror, säger Raoul Grünthal.

Trots det tror han att branschen står inför stora utmaningar.

Nu är strukturtrenden i viss mån problematisk. Vi kan inte vänta oss några 20-procentiga tillväxtökningar.

Schibsted Tillväxtmedia ökade omsättningen till 246 (189) miljoner kronor och resultatet till 29 (25) miljoner.

Blocket och Byt Bil i Sverige, som redovisas via Schibsted Classified Media, ökade omsättningen till 189 (169) miljoner och resultatet till 109 (103) miljoner kronor andra kvartalet.

Strategin är att fortsätta satsa på nya nya affärsmodeller och nättjänster, enligt Raoul Grünthal. Bland annat för att bli mindre annons- och därmed konjunkturberoende.

Förra veckan köpte Schibsted 70 procent i tjänsteförmedlingssajten Servicefinder som matchar konsumenter och tjänsteleverantörer.

Det här är en bransch som växer väldigt mycket och det är beprövat, det finns flera liknande tjänster, säger Raoul Grünthal.

Varför tror ni mest på Servicefinder?

Det hänger ihop med vår strategi, vi har en styrka i vår trafik.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News