Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Professorn och gratistidningarna

Publicerad: 6 oktober 2006, 12:04

Medieprofessorn Karl-Erik Gustafsson bedriver ett ganska ensamt fälttåg mot gratistidningarna. Att de snart försvinner var han ensam om att tro, bland de som höll föredrag på branschdagarna.


Karl-Erik Gustafsson berättade att de har ett ställ med Metro utanför Internationella Handelshögskolan i Jönköping där han jobbar. Han tycker att stället borde tas bort eftersom det strider mot skolans idéer om kvalitet
– Vi har rökförbud tio meter från ingången, så varför inte ett gratistidningsförbud.

Karl-Erik Gustafsson tror att gratistidningarna är ett övergående fenomen. För honom är frågan hur mycket skada de hinner tillfoga de etablerade tidningarna innan de försvinner, eftersom de tar tid, kraft och resurser från de traditionella produkterna. Karl-Erik Gustafsson tror att lokalpressen kommer att förvalta dagspressen medan storstadspressen karaktäriseras av färgglada tidningsställ, utklädda chefredaktörer och löpsedlar utan innehåll. Enligt Karl-Erik Gustafsson tar mediehusen en risk när de kopplar sitt eget varumärke till en produkt som håller lägre kvalitet.
– De kostar en massa pengar och ger inga vinster. Varför ska alla seriösa tidningsmakare börja göra gratistidningar? Är det roligt? Är det som att leka modelljärnväg.

Anker Brink Lund, professor på handelshögskolan i Köpenhamn, tror att alternativet vore värre.
– Om inte tidningshusen tar hand om koncepten kommer det in andra aktörer som saknar publicistiska ideal, som islänningarna.
Enligt honom har gratistidningarna kommit för att stanna, och det finns en fortsatt stor potential för gratistidningar i Sverige. Samtidigt poängterar han att de ska ses som en nischprodukt i ett differentierat utbud.
– Gratis är en downmarketprodukt som är för alla, sedan bygger man på det med upmarketprodukter till särskilda målgrupper.

Jim Crisholm, Joint Principal på Imedia, säger att vi bara sett början på gratisvågen i Europa. Enligt honom kommer gratistidningarna i framtiden bli mer av en nischprodukt där olika editioner av tidningen tilltalar olika läsargrupper.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.