Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Print ökar starkt i Norge

Publicerad: 23 maj 2006, 07:47

De norska dagstidningarna ökade sin annonsförsäljning rejält årets första tre månader. Det visar färska siffror från IRM (Institutet för reklam & mediestatistik) som nu också kommer att mäta den norska marknaden.


Dagspressen ökade sin försäljning med 11,4 procent. Då den totala omsättningen steg med 8,6 procent betyder det att man ökade sina marknadsandelar ordentligt. I pengar räknat ökade annonsförsäljningen från 1,43 miljarder första kvartalet 2005 till 1,59 samma period 2006.
Störst procentuella tillväxt svarade nätannonseringen för. Den ökade 54,5 procent jämfört med samma period 2005.
Den norska tv-annonseringen ökade med närmare 11 procent, från 605 miljoner första kvartalet 2005 till 670 miljoner samma period i år.
Ett samarbete mellan IRM, Schibsted, A-pressen, Orkla  Media, Posten, Mediebedriftenes Landsforening och Fagpressens Informasjonskontor ligger bakom mätningarna som från och med nu kommer att rapporteras kvartalsvis.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev