Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Presstödet: Storstadstidningarna är problemet

Publicerad: 20 september 2007, 12:20

Det är stödet till storstadstidningarna som är stötestenen när EU-kommissionen har synpunkter på det svenska presstödet. Vid mötet i juni önskade kommissionen mer material om hur den svenska dagstidningsmarknaden ser ut. I slutet av augusti gick en fil med omfattande siffermaterial med bland annat upplagor, räckvidder och hushållstäckning ner till Bryssel.


Det har gått ett år sedan EU-kommissionen ifrågasatte det svenska presstödet efter det att förändringarna i stödet meddelats – notifierats – i juni 2006.

Regeringens ambition, har kultuministern flera gånger deklarerat, är att presstödet ska försvaras. I samband med budgeten som presenterades igår skriver kulturdepartementet ”men med öppenhet för möjligheten att modifiera delar av regelverket”.

Kontakten med EU-kommissionen har skett på tjänstemannanivå. Näringsdepartementet och kultur har skött frågan, innan finansdepartementet gick in bredvid kultur.

De svenska tjänstemännen har träffat kommissionens generaldirektorat för konkurrensfrågor två gånger, senast dagarna före midsommar.

Vid det senaste mötet hade man med ett material om presstödet som la särskild viktig vid de frågor som gör att kommissionen ifrågasatt om stödet kan ha den utformning det har.

Kulturdepartementet föreslog:

1) Det samlade stödet, driftstöd och distributionsstöd, får inte överstiga 75 procent av stödtidningens rörelsekostnader.

2) Tidningen ska redovisa hur stödet används, och den rapporten ska vara signerad av bokföraren. Stödet får bara användas till den publicistiska produktionen, det vill säga journalistik, upplage- och annonsförsäljning, tryck och distribution.

3) Stödet ska stanna inom tidningsföretaget. Syftet är att det inte ska kunna vandra utomlands, men i realiteten innebär det att det inte får användas för utdelning till ägarna eller till koncernbidrag.

4) Stödet gäller för upplagan upp till 40 000 exemplar på en lokal marknad. Syftet är ju, skriver kulturdepartementet, att verka för lokal mångfald.

Vid mötet blev det framför allt diskussion om stödet till storstadstidningarna. Svenska delegationen fick ett medskick, att komma med mer material till kommissionen kring hur marknaden ser ut. Det materialet skickades i augusti.

Enligt Martin Persson på kulturdepartementet lämnade EU-kommissionen inte över något dokument.
– Vi beslöt att vi skulle fortsätta arbeta i samma form. Med tätare möten under hösten.

Har ni satt ut något nytt mötesdatum?

– Nej, inte än.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev