Medievärldens arkiv
Posten och Sveriges Tidskrifter startar sajt
Publicerad: 10 september 2008, 09:49
Målet med Tidningstorget.se är att ge en överblick av den svenska tidskriftsfloran och att bli först med att sälja lösnummer på nätet, enligt Lars Strandberg, vd på Sveriges Tidskrifter och ordförande i Tidningstorget.se
Finns det inte försäljningssajter för tidskrifter redan?
– Jo, det finns mängder av sådana här sajter.
Vad ska skilja er från dem?
– Att det är väldigt bra ekonomiskt för förlagen. Kostnaden för förlagen är 15 procent, dock högst 20 kronor per förmedlad prenumeration. Lösnummer diskuterar vi nu, när det kommer igång under hösten blir det något helt unikt, det finns ingen annan som säljer lösnummer på nätet.
Hur många titlar har ni?
– Det är över 500 svenska tidskrifter, mer än någon annan sajt, det blir en fantastisk överblick över marknaden. De som vill får också lägga upp blädderex. Det innebär att folk som bor långt från ett fullgott sortiment kan handla på nätet istället.
Vad har Posten för intresse av det här?
– Att distribuera tidskrifter är en av deras bastjänster.
Vad händer med eventuell vinst?
– Vi kommer investera allt för att vara tiptop på sajten. Det finns inga andra önskemål från ägarna i dagsläget.
Axel Håkansson
mvredaktion