Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Posten: Beslutet var Mittmedias

Det var Mittmedias eget beslut att upphöra med lördagsutdelning, skriver Andreas Falkenmark, chef för Postnord Mail & Communication, i ett svar till Petra Bjernulf.

Publicerad: 5 juni 2014, 06:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DistributionPosten

Mittmedia har beslutat att inte dela ut sina tidningar på lördagar till 4000 prenumeranter i glesbygd. I en debattartikel i Medievärlden den 3 juni hävdar tidningskoncernens privatmarknadschef Petra Bjernulf felaktigt att det är PostNord (Posten) som är orsak till att lördagsleveranserna upphör.

Posten har i uppdrag att varje vardag, 52 veckor om året, leverera brev och paket till alla Sveriges hushåll och företag. Detta uppdrag omfattar sedan 1970-talet inte lördagsutdelning.

Vi har dock haft en rikstäckande tjänst för lördagsutdelning av tidningar som flera tidningskoncerner i landet använt för att nå ut i glesbygd. I takt med att tidningsvolymerna minskar har Postens kostnad per utdelad tidning ökat kraftigt. Tidningskoncernerna har då meddelat att de inte är beredda att betala det pris som skulle täcka Postens kostnader för denna tjänst. Eftersom tidningskoncernerna inte vill betala Posten vad det kostar för att upprätthålla denna extra lördagstjänst kan vi inte ha tjänsten kvar.

Posten meddelade i december 2013 Mittmedia och övriga mediekoncerner att tjänsten successivt upphör från och med 1 maj 2014. Genom att informera tidigt gav vi dem god tid att hitta andra lösningar för sina prenumeranter. Posten har som bekant inte monopol på några distributionstjänster.

När det gäller Mittmedia har Posten via dotterbolaget Tidningstjänst erbjudit att fortsätta dela ut deras tidningar till samtliga prenumeranter på lördagar. Mittmedia valde dock att tacka nej till detta erbjudande. Därför är det anmärkningsvärt att Mittmedia nu skyller på Posten. Att Mittmedia har valt att tacka nej till att köpa en tjänst kan inte rimligen vara Posten ansvar.

Petra Bjernulf: Vi förnyar oss vad gör politikerna?
Andreas Falkenmark, chef PostNord Mail & Communications

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DistributionPosten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.