Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Platsannonserna ökar starkt i landsortspressen

Publicerad: 17 september 2007, 10:42

Rubrikannonseringen i de mindre landsortstidningarna ökar mycket starkt, framför allt platsannonserna. Det visar Tidningsutgivarnas rapport "Rubrikannonsmarknaden". Och framtiden är ljus, på grund av stora pensionsavgångar.


Förra året ökade textsidesannonseringen med 10 procent medan rubrikannonserna låg ganska stilla. Första halvåret 2007 är rollerna ombytta: nu ökar rubrikannonseringen med 10 procent.

Ökningen sker framför allt bland de mindre landsortstidningarna (<30 000). Där ökar intäkterna från rubrikannonser med 28 procent första halvåret 2007 jämfört med första halvåret 2006.

När det gäller platsannonser ligger ökningen på hela 48 procent för mindre landsortstidningar, medan den mattats något för större landsortstidningar (23) och storstadstidningar (19).

– Intäkterna från platsannonser fortsätter att öka stort för mindre landsortstidningar medan det är en avtagande tillväxt för de andra storlekarna, säger Tidningsutgivarnas marknadsanalytiker Fredrik Rogberg.

Björn Olsson, annonschef på Gefle Dagblad säger att dagspressen fortfarande är det dominerande mediet för platsannonser.

– Jag ser inga moln på himlen den här hösten, och de närmaste tre åren kommer vi att se stora pensionsavgångar.

Finns det inte en risk att de annonserna hamnar på nätet?

– Det blir hård konkurrens om att få tag på rätt folk och då gäller det att profilera sitt företag. Jag tror att webben kan bli ett bra komplement, men inte ta över från dagstidningarna, säger Björn Olsson.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev