Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Platsannonserna går bra i Dagens Samhälle

Publicerad: 31 juli 2006, 12:13

Dagens Samhälle gjorde ett resultat över miljonen bättre än budget 2005, och går fortsatt över förväntan under 2006. Främsta orsak är platsannonserna. På alla nivåer står kommunerna och landstingen inför generationsskiften när 40-talisterna lämnar.
- Och de har pengar att anställa för, säger Dagens Samhälles chefredaktör och vd Lena Hörngren.


Dagens Samhälle firar två-års jubileum den 26 augusti: Sammanslagningen av Kommun-Aktuellt och Landstingsvärlden blev en publicistisk och ekonomisk framgång.
Resultatet för 2005 blev efter finansnetto 2,4 miljoner.
Dagens Samhälle har en TS-upplaga för 2005 på 34 100 och når beslutsfattare och politiker i kommunerna. På platsannonsmarknaden har tidningen topptjänsterna i offentlig verksamhet.
De har varit fler än väntat, när de som anställdes under expansionen på 60- och 70-talet går i pension. Kommunerna har dessutom pengar att anställa för tack vare stark ekonomi.
Tidningen har haft det svårare med textannonseringen, men den har också tagit fart under andra kvartalet 2006.
– Det är datorteknik och bilar, men också annonsering riktad till politikerna som vuxit, säger Lena Hörngren.
– Kommuner och landsting köper för över 200 miljarder varje år. Det är en intressant marknad att nå.
Vinstmedlen går till hälften till ägarna, kommun- och landstingsförbunden, hälften behåller tidningen. De blir en buffert för eventuella kommande kärvare tider.
– Platsannonsmarknaden är bräcklig. Den kan svänga på ett par veckor, säger Lena Hörngren.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev