Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Petra Bjernulf: För dyrt för Posten för dyrt för oss

När statliga Posten bedömer att det är för dyrt för dem att fortsätta att distribuera tidningar i glesbygd så är det än svårare för en privat aktör som Mittmedia, skriver Petra Bjernulf.

Publicerad: 5 juni 2014, 11:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Posten

Vi lever alla i en värld där den snabba digitala utvecklingen påverkar våra affärsmodeller och vi som medieföretag på landsorten delar i allra högsta grad Postens utmaningar. När statliga Posten, i det här fallet, bedömer att det är för dyrt för dem att fortsätta att distribuera tidningar, brev och tidsskrifter i glesbygd så är det än svårare för en privat aktör som Mittmedia. Postens Andreas Falkenmark har rätt i att Posten som vår externa leverantör har erbjudit annan service till Mittmedia – men när vi ställs inför en så kraftfull prishöjning så blir det helt enkelt för dyrt för oss vars affärsmodell också är under hård press.

Vi jobbar hårt för att ta vårt ansvar där vi kan, i detta fall för en fortsatt snabb omställning till digital nyhetsleverans i våra spridningsområden.  I dag diskuterar vi distribution av papperstidningar men nu välkomnar vi en bredare diskussion kring hur vi skapar tillgänglighet till relevant journalistik och innehåll även i glesbygden. Här bör fler aktörer ta sitt ansvar och tänka nytt.

Petra Bjernulf: Vi förnyar oss vad gör politikerna?

Posten: Beslutet var Mittmedias
Petra Bjernulf, privatmarknadschef MittMedia

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Posten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.