Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Pelle Törnberg köper Metros amerikanska utgåvor

Publicerad: 11 maj 2009, 04:10

Idag meddelar Metro och Seabay Media, ägt och drivet av Pelle Törnberg, att de tre utgåvorna på den amerikanska marknaden byter ägare.


Ämnen i artikeln:

Per Mikael JensenMetro

Metro kommer i USA ut i New York, i Philadelphia och i Boston. Tidningarna har en upplaga på 590 000 och omkring 1,2 miljoner läsare, uppger Metro.

Nu tar Pelle Törnbergs Seabay Media över verksamheten, och kommer att driva den med ett lincens och serviceavtal med Metro. Tidningarna kommer också att finnas med i Metros globala annonspaket.

Metro International är trängt av dåliga resultat på i stort sett alla marknader utom Sverige, Danmark och Holland.

I meddelandet om affären till marknaden skriver Metros vd Per Mikael Jensen att den amerikanska verksamheten har minskat förlusten under 2008 och att den under ”det starka ledarskapet av en av experterna i branschen” kommer att bli lönsam.

Första kvartalet i år gjorde de amerikanska tidningarna en förlust på strax under 20 miljoner kronor.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Per Mikael JensenMetro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.