Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Pelle Mattisson lämnar Stampen

Publicerad: 20 mars 2014, 14:16

Stampens vd Pelle Mattisson lämnar koncernen. Martin Alsander tar över tillsvidare. UPPDATERAD3


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampen

Vid månadsskiftet lämnar Pelle Mattisson uppdraget som vd för Stampen.

Han ersätts tillsvidare av Martin Alsander, i dag vd för Stampen Media Partner.

Pelle Mattisson har sagt upp sig, och då är vi väldigt glada över att Martin finns i koncernen och vill ta över, säger Stampens styrelseordförande Tomas Brunegård.

Varför?

Det får ni fråga honom om, han har sagt upp sig på egen begäran.

Handlar det om ekonomin och de höga goodwillvärdena?

Det tror jag inte.

Fanns det någon oenighet med er i styrelsen om hur verksamheten skulle drivas?

Inte det minsta, det finns inget sådant i det här.

Påbörjas det en rekryteringsprocess nu?

Nej, Martin kan mycket väl bli en långsiktigt lösning. Men eftersom det här gått så fort har vi valt att börja med en tf-lösning för att få känna lite på varandra.

Martin Alsander tillträder som tf vd och koncernchef den 1 april och kommer också att kvarstå som vd för affärsområdet Stampen Media Partner.

Martin Alsander är 42 år och vd i Stampen Media Partner sedan 1 januari 2013. Han har de senaste 12 åren haft ledande positioner inom bland annat Kinnevik-gruppen, bland annat som vice vd för Metro International och som styrelseordförande i Metro Sverige. Nu kliver han in som tf koncern-vd.

Hur ser du på det som ett permanent uppdrag?

Det har varken jag eller styrelsen tagit ställning till. Just nu är den rent hypotetiskt för alla parter.

Men vill du ha uppdraget?

Den frågan får jag parkera tillsvidare.

Hur ser du på Stampens finansiella situation?

Jag måste få sätta mig in mer i den, få mer information och gör min egen analys innan jag kan svara på den frågan.

Vilka utmaningar har Stampen?

Att hantera strukturfrågorna, inte minst för papperstidningarna och tryckeriverksamheten. Men där har jag stor hjälp av de övriga affärsområdescheferna, Lena Larsson för Local Media och Peder Schumacher för tryckeriverksamheten. Men det är samma frågor som alla medieföretag har att hantera.

Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.