Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Östersunds-Posten är Årets Dagstidning

Publicerad: 4 oktober 2006, 14:42

Östersunds-Posten blev Årets Dagstidning - i tuff konkurrens med Dagens Industri och Aftonbladet. Prisutdelningen hölls i kväll på Berns i Stockholm inför flera hundra branschpersoner. Det var stor spridning på vinnarna i de sju klasserna.


Femton jurymedlemmar i fyra juryer har valt bland över femtio nomineringar.
– Svensk dagspress är mycket dynamisk, säger Anders Ahlberg, Pressens Tidnings chefredaktör.
– Vi som bevakar branschen ser hur det vecka för vecka tas nya initiativ, nya kanaler prövas, nya utmaningar antas. Det är spännande.
– Vi på Pressens Tidning är stolta över att få lov att premiera de bästa insatserna varje år.

Här är vinnarna och jurygruppernas motiveringar:

Årets Dagstidning: Östersunds-Posten
”Pionjär inom nya medier, överlägset störst på utgivningsorten och prisad som den vackraste lokaltidningen i Europa. Östersunds-Posten har dragit ifrån motståndaren av egen kraft och visar att det lönar sig att vara professionell.”

Årets Dagstidning Nya Medier: N24.se
”För en slagkraftig publicistisk satsning som omedelbart blev en ekonomisk framgång. Tag 30 procent Aftonbladet, 30 procent Svenska Dagbladet samt 40 procent attityd och senior kompetens. En nyskapande affärstidning är född – Näringsliv24”.

Årets Marknadsaktivitet: Aftonbladet/Sportbladets VM-satsning
”Det fanns en tid i medias barndom då alla tittade på samma program och nationen samlades unisont runt både jippon och riktiga nyhetshändelser. I dagens breda och splittrade utbud har denna medias enande kraft nästan helt försvunnit. Därför är det en bragd att år 2006 göra en äkta Hyland. Från tryckpress till internet, från redaktion till samarbetspartners, från annonser till give-aways – och inte minst från planen till läktaren. Årets Marknadsaktivitet är en triumf för det systematiska samspelet mellan alla lagdelar. VM-guldet går till Aftonbladet / Sportbladet!”

Årets redaktion: Östgöta Correspondenten
”Årets Redaktion har målmedvetet granskat och förändrat sin organisation och produkt. Alltifrån interna arbetsformer till samspelet med publiken har hamnat under lupp och lett till en journalistisk vitalisering som imponerar. Att vara modig på distans är ingen konst. Men den som är det i närkontakt sätts på prov. Östgöta Correspondenten antar utmaningen!”

Årets annonsorganisation: Norrköpings Tidningar
”Hur kan en säljorganisation bäst utnyttja 3 384 arbetstimmar? Svaret är: genom att inte sälja – och istället ta plats i skolbänken för att skärpa sin samlade kompetens med hjälp av ett flertal kvalificerade utbildningar i konsten att sälja fler annonser i fler medier. Trots det omfattande ”skolket” från det ordinarie jobbet ökade både försäljning och lönsamhet i det mediehus som ständigt tycks byggas ut med nya rum och våningar. Årets Annonsorganisation belönas för något som knappast kan kallas annat än ett skolexempel. Högsta betyg till Norrköpings Tidningar!”

Årets säljare:  Johan Jepson och Peter Oskarsson, Svenska Dagbladet
”Situationen var minst sagt pressad. Dom stod omringade, med ryggen mot väggen och kniven på strupen? Förutsättningarna för en urladdning av kreativitet och arbetslust var alltså utmärkta. Resultatet blev minst sagt lyckat. Med intern sammanhållning, externt samarbete och maximal lyhördhet har den dynamiska duon tagit revansch på en extremt tuff marknad.
Årets Säljare heter Johan Jepson och Peter Oskarsson på Svenska Dagbladets bostadsbilaga Magasinet!

Årets Distributör: Tommy Carlsson, VTD
”Årets Distributör uppmärksammas för de särskilda insatser han gjort för utvecklingen av distributionen av morgontidningar i Sverige. Tommy Carlsson har varit föregångsman när det gäller ny teknik, som användningen av GIS, ruttoptimering och kommunikationssystem, och kvalitetstänkande när han lett arbetet med att ta fram branschens gemensamma kvalitetsnyckeltal. Dessutom har Tommy Carlsson alltid framhållit behovet av samverkan mellan branschens företag och engagerat medverkat i branschföreningens arbete.”

Jurygrupperna har bestått av: Mats Edman, Martin Kreuger, Nicklas Mattsson, Lisa Bjerre, Ulrica Ambjörn, Erik Hörnfeldt, Torbjörn von Krogh, Johan Drakenberg, Rebecka Lindberg, Elisabeth Trotzig, Anders Westgårdh, Kenny Hallberg, Karin Hallberg, Teddy Widstrand och Lena Fjärem.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.