Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Orvesto: Metro tappar riksläsare

Publicerad: 3 februari 2010, 14:32

ORVESTO KONSUMENT Metro har tappat 100 000 läsare på ett år. I princip hela minskningen beror på att rikseditionen tappat drastiskt i räckvidd. Expressen har nu hamnat under miljon-strecket när det gäller antalet läsare på vardagarna.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

469 000 läsare hade Metros riksupplaga i Orvesto Konsument 08:3. Nu har över 100 000 av dessa försvunnit. Övriga Metroupplagor håller ställningarna jämfört med mätningarna för ett år sedan.

Dagens Nyheters räckvidd sjunker också sakta. I den nu publicerade mätningen når vardagsupplagan 859 000 läsare. En minskning med 38 000 jämfört med ett år sedan och bara 6 000 bättre än sämsta resultatet under perioden 2001 – 2009 (07:1).

Även Göteborgs-Posten tappar stadigt räckvidd. Nu har vardagsupplaga 537 000 läsare vilket i och för sig bara är 3 000 färre jämfört med för ett år sedan. Men siffran är den sämsta under den här 10-års perioden.

Den minskade utgivningstakten för Stockholm City syns tydligt i räckviddssiffrorna. Som mest hade tidningen omkring 620 000 läsare under 2006. I början av 2008 när man gick ner till tredagars utgivning hade man 532 000 läsare. Nu är siffran 402 000 och har varit dalande sedan man började mäta igen i början av 2009. I dag kommer man dessutom bara två dagar i veckan.

Expressen noterar för första gången under 2000-talet färre än en miljon läsare på vardagarna. Nu har man en räckvidd på 994 000 totalt för Expressen, Kvällsposten och GT. Som bäst under perioden hade tidningen 1 235 000 läsare (04:2)

Aftonbladets räckvidd har också minskat stadigt sedan 2006 då den var på över 1,4 miljoner läsare. Nu ligger den på 1 181 000 vilket är den näst sämsta noteringen sedan 2001.

Ladda hem Orvesto Konsument.

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.