Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Orvesto: Historieintresset planar ut

Publicerad: 10 juni 2009, 17:49

Historietidningarna ökar något senaste året. Men den starka tillväxten är över. Nyhetsmagasinen verkar också gå i stå i publiktillväxt.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Några trendnoteringar:

O Aftonbladets Sofis Mode dundrade in bland modemagasinen och blev omgående störst. Dock verkar inte den och andra nykomlingen Chic ha slagit sönder marknaden för konkurrenterna. De minskar i räckvidd, men marginellt – Glamour till och med ökar.

O Bland tränings- och hälsotidningarna är Aftonbladets Kropp & Hälsa störst, men tappar ordentligt i räckvidd det senaste året. Topphälsa, Hälsa och Sats Magasin ökar räckvidden. De som minskar i övrigt gör det marginellt.

O Räckviddsutvecklingen har gått i stå för de omtalade unga nyhetsmagasinen. Fokus har tappat 3000 läsare på ett år, från 45000 till 42000. Inom felmarginalen, men att tidningen nått en platå är uppenbart. Om den räcker för att få ordning på affären återstår att se.
Filter tappar i denna andra mätning man är med 7000 läsare, ner till 23000.
Vi, en av de etablerade konkurrenterna, fortsätter att öka sakta, nu till 155 000, 6 000 mer än för ett år sedan.

O Det ökande historieintresset har eventuellt nått en mättnad. Jämfört med för ett år sedan har alla tre ökat. Men Populär historia och Världens historia har planat ut de senaste mätningarna.
Allt om Historia: 148 000.
Populär Historia: 174 000.
Världens Historia: 140 000.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News