Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Orklas krav försvårar processen

Publicerad: 5 maj 2006, 07:03

Orkla-styrelsens beslut att försäljningen av Orkla Media ska ske samlat gör det i bästa fall svårare att finna en köpare, i värsta fall omöjligt. Den bedömningen gör medieanalytiker Henrik Schultz i Danske Equities.


Hittills är det bara Avishuset Dagbladet som offentliggjort sitt bud på hela Orkla Media – ett bud som troligen ligger på knappt 10 miljarder svenska kronor. Orkla vill varken uppge vilka som lämnat in bud på Orkla Media eller hur många det rör sig om. Vid ett möte igår bestämde koncernstyrelsen att man ska arbeta vidare med en samlad lösning för verksamheten, bortsett från veckopressen och verksamheten i Tyskland.
– Det är ett överraskande utspel och visar att Orkla nu riktar in sig mot kapitalfonder som köpare, menar Henrik Schultz. För det är svårt att se att andra än kapitalfonder har tillräckligt starka finansiella muskler för att kunna klara ett köp av hela Orkla Media. Det betyder samtidigt att man i praktiken utestänger norska köpare från att delta i processen, kanske bortsett från Dagbladet.
– Men jag tror det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att nu finna köpare till ett samlat Orkla Media. Det betyder i alla fall att processen försenas. Jag tror att vissa budgivare har lagt press på Orkla-styrelsen och krävt en samlad lösning.
– En eventuellt ny ägare kan i avtal bindas att följa vissa publicistiska principer och annat, men det går inte att för tid och evighet förbjuda en försäljning av delar av verksamheten. Därför kan Orkla Media på sikt ändå komma att splittras, menar Henrik Schultz.
Orkla har ställt tre krav i samband med försäljningen av Orkla Media. Köparen ska kunna lägga fram planer för vidare industriell utveckling av Orkla Media. Han ska vidare skapa tillväxt för Orklas aktieägare samt bygga vidare på bolagets publicistiska principer.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev