Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Nytt nummer ute nu

Publicerad: 11 maj 2009, 04:14

Ett nytt nummer av Medievärlden har precis börjat att distribueras. Ur innehållet: Skånska kampanjer gick hem, Flytten som fick fart på redaktionens kreativitet och Kattis x 2.


Innehållet i nr 5:

REKLAMGRANSKNING
Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig och RO:s opinionsnämnds ordförande Lotty Nordling om förebilder, dålig reklam och finansiering.

KICK OFF
Sofia Mirjamsdotter efter en kväll med insinuanta och okunniga frågor på Publicistklubben:  Jag blev så tagen på sängen att jag lydigt svarade.

TRYCKFRIHET & ETIK
Nils Funcke tar en paus från Riksdag & Departement för att bli sekreterare i tryck- och yttrandefrihetsutredningen som leds av JK.

ORGANISATION
En oönskad flytt fick fart på kreativiteten. Radio Stockholm har gjort Radiohuset mer levande – med livesändningar i entréhallen.

BILDEN
1960 var det många som trodde att tv:n skulle slå ut andra medier. Hans Malmberg fångade tidsandan i Västervik.

TEKNIK
Skakig video tagen med mobilkamera? Medievärlden löser problemet och ger stöd. Vi har testat fyra stativ och en rispåse.

FORSKNING
Läsarmedverkan är ordet på många tidningschefers läppar. Men många journalister är skeptiska, visar ny rapport från Dagspresskollegiet.

ETTAN
Juryn tar sig an tre magasin: Affärsvärlden, Fokus och Veckans Affärer.

JOBBYTARE
Cecilia Stenshamn har lämnat ekonomijournalistiken bakom sig. Nu satsar hon på en företagarkarriär med hjälp av kinesiska hälsotéer.

E-POSTINTERVJUN
Kattis Ahlström tänker inte bli en ny Amelia – blickar hellre åt Oprah Winfreys håll.

OPINION
Västerbottens-Kuriren chefredaktör Sture Bergman efterlyser tydligare besked från PON om artikelkommentarer på nätet.

BONUS
Polisreporter, pressekretare på Rikskrim och nu deckarförfattare. Debutanten Varg Gyllander kan sin kriminalhistoria.

DEL 2:

MOBILT
Så ska TV4 och Expressen få snurr på innehållet i mobilen. Josefine Granding Larsson är en av spindlarna i nätet.

NÄTEKONOMI
Vad ska man göra när intäkterna faller också på webben? Anders Ahlberg tror på fler lokala satsningar – och egna betaltjänster.

MARKNAD
Efterlyst, Svenska Hjältar och Kattis & Company är tre exempel på samma trend: samarbeten mellan tidningar och tv.

GRATISTIDNING
UNT lanserar 18 Minuter, fem dagar i veckan. Tidningen görs tillsammans med TT Spektra. Fler liknande satsningar på gång.

MARKNADSFÖRING
”Världen ser lite annorlunda ut. Vi också”. Kampanjen Nya Sydsvenskan har väckt ovanligt stor uppmärksamhet.

VERKTYG
Uppsägningar är bland de svåraste som en företagsledning ställs inför. Vad ska man tänka på? TU:s förhandlare har gjort en checklista.

MEDIEFOLK
Få tidningschefer kan mäta sig med Boine Gepertz kunskaper i kinesiska. Nu drar NWT-chefen vidare till Stampens lokaltidningar.

MEDIEBYRÅN
Smart i Jönköping tar pr-aktiviteter och eventverksamheter till hjälp för att öka sina intäkter.

MEDIEVALET
Pepsodent tog nya grepp i tunnelbanan och lät Pininfarina designa en jättelik tandborste.

SOCIALA MEDIER
Liten ruta som kopplar det personliga nätverk till resten av webben kan bli nyckeln till framgång.

EKONOMI

Framgång kräver förankring och ett holistiskt sätt att se på verksamheten skriver Stefan Melseko.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.