Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Nytt klimatmagasin väljer bort annonsörer

Publicerad: 13 maj 2009, 09:35

Klimatmagasinet Effekt har ingen finansiär bakom sig och väljer bort annonsörer som uppmuntrar till onödig konsumtion.


Efter sommaren kommer första numret av Effekt Klimatmagasinet. Redaktionen består av Sara Jeswani (ansvarig utgivare), David Jonstad och Jesper Weithz. De lanserade sajten effektmagasin.se förra veckan och nu börjar arbetet med att jaga prenumeranter och annonsörer. Första numret kommer i september.

– Annonsfinansiering är ett dilemma för en konsumtionskritisk tidning. Vi letar organisationer som jobbar med de här frågorna, och organisationer som har ett budskap kanske snarare än en produkt de vill nå ut med, säger David Jonstad.

Vill ni ha alla slags annonsörer?

– Vi har börjat skissa på en annonspolicy med brittiska The Ecologist som förebild. Flygbolag och bilföretag kanske vi inte vill ha som annonsörer.

Elbolag?

– Elbolagen är viktiga, de som levererar vindkraftel är på listan över annonsörer vi ska kontakta. Däremot är det tveksamt om Vattenfall platsar.

Redaktionen tittar nu på modeller som kan göra tidningen mindre annonsberoende. En förebild är Klassekampen i Norge som har byggt upp ett system där läsarna blir engagerade i produkten, får plats i styrelsen, och jobbar aktivt för att samla in pengar genom att ordna fester, seminarier och liknande.

Något mål för upplagan är inte satt. Förebilden Ecologist, med en upplaga på 30 000 exemplar, har länge gått med förlust och bestämde sig nyligen för att lägga ner pappret.

Varför tror ni att ni ska lyckas bättre?

– Vi har bara sett början på hur stor och viktig den här frågan är. Den har hanterats som vilken fråga som helst, som kan lösas genom en ny skatt eller ny teknik. När vi ser hur desperata forskarna börjar bli, att klimatförändringarna kommer att kräva en omställning som vi aldrig tidigare sett i människans historia, vore det konstigt om det inte fanns en tidning som diskuterar denna omställning och hur den kommer att förändra våra liv.

– Vi kommer inte att fokusera enbart på individen, utan även på politiken. Det här är inte bara en kris för klimatet, det är en pågående finanskris, råvarukris, vattenkris och livsmedelskris, och vi kommer att skriva om allt detta.

Men varför på papper?

– Det finns många fördelar med webben, men pappret har en slags kvalitetskänsla. När du betalar för tryck och lägger jobb på utseendet förstår läsarna att du också lagt mycket kraft på innehållet. En annan fördel är att du inte på samma sätt konkurrerar med den enorma mängden information av skiftande kvalitet som finns på nätet. Dessutom ser läsningen annorlunda ut för papperstidningen, den ger mer tid för eftertanke och reflektioner. Det kan vara en fördel eftersom det här är frågor som är ganska svåra att sätta sig in i, även om vårt mål är att göra dem mer lättbegripliga.

Vilka är era konkurrenter?

– Det finns en hel del tidningar som är inriktade på att guida läsarna till en bättre konsumtion, men det finns ingen tidning som går in på politiken och de andra resurskriserna på det sätt vi har tänkt göra.

Är klimatskeptikernas bloggar konkurrenter?

– Nej, de som läser sådana bloggar vill nog mest få sina åsikter om den påstådda klimatbluffen bekräftade, inte sätta sig in i klimatfrågan.

Hur klimatsmart är er egen produkt?

– Vi kommer att i alla olika delar undersöka vad vi har för påverkan och anstränga oss för att få ner den. En redaktion påverkar klimatet mycket genom sina resor. Vi kommer att åka tåg eller båt när vi behöver ta oss någonstans. Kan vi inte det försöker vi använda frilansar på plats istället. Vi ska också försöka hitta ett tryckeri som använder lokalproducerad pappersmassa.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.