Medievärldens arkiv
Ny syn på näträckvidden genom Orvesto
Publicerad: 15 oktober 2008, 04:44
Orvesto redovisar idag den första räckviddsmätningen för nätet. Resultatet kontra den traditionella trafikmätning av unika webbläsare som besöker sajterna skiftar starkt.
Sifos Orvestomätningar undersöker konsumtionsmönster genom enkäter. Underlaget för webbmätningarna är en grupp på 12 000 slumpvis utvalda mellan 15 och 79 som gett tillstånd till att deras surfning på hem- och arbetsdatorer följs.
Undersökningen ger väsentligt lägre räckvidd i personer än motsvarande undersökning i webbläsare för de flesta sajterna: Aftonbladet.se når 2,8 miljoner i Orvestoundersökningen. Vecka 34 nådde sajten 4,1 miljoner unika webbläsare i Kia-index. För Expressen.se är motsvarande siffror 1,1 miljoner i Orvesto och 1,7 miljoner i Kia, för Dn.se 617 000 respektive 953 000, för Sydsvenskan 160 000 respektive 272 000.
Men mönstret ser annorlunda ut för E24, som har högre räckvidd i Orvesto än i Kia-mätningen: 611 000 respektive 580 000.
E24 sticker också ut i Orvestomätningen genom att ha radikal mycket lägre lästid i minuter än de andra stora sajterna, 19,4 minuter mot jämnstora dn.se som har 96,6 minuter.
Orvestos augustimätning av näträckvidden.
mvredaktion