Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ny mätmetod för internet i Norge

Publicerad: 7 september 2010, 09:35

Den nya norska mätmetoden har samma upplägg som Orvesto Internet och ger resultat som kan jämföras med motsvarande mätningar för tidningar, magasin, radio och tv. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Norge

För första gången har annonsörer, mediebyråer och medier fått ett professionellt verktyg för att analysera folks nätbruk. Den har tagits fram gemensamt av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) och TNS Gallup.

I den nya Norsk Internettpanel sitter 3 000 representativa personer över 12 år runt om landet. I deras nätläsare registreras automatiskt besöken på de sajter som är med i mätningen. Alltså samma upplägg som Orvesto Internet i Sverige. Under loppet av året är det meningen att panelen ska utvidgas till 5 000 personer.

Vi är stolta och nöjda, även om mätningarna har blivit något försenade på grund av de stränga kvalitetskrav som ställts upp, säger projektledare Geir E. Engen i MBL på organisationens egen hemsida och fortsätter:

Genom upprättandet av Norsk Internettpanel har vi skapat en kvalitetsmätning som är helt i världstoppen.

De första mätningarna i detta projekt har gjorts under juli månad. Den visar inga stora förändringar i jämfört med de mätningar som gjorts tidigare. Men nu kan man se hur folk använder nätet. Det betyder att mediebyråer och annonsörer nu har fått ett verktyg till att analysera marknaden. Detta är något som hela mediebranschen länge har efterlyst.

VG Nett är fortfarande den största sajten i Norge med 916 000 dagliga klick. Därefter kommer NRK med 737 000, MSN (600 000), Dagbladet Nett (591 000) och Finn ( 448 000).

Christer Källström, Köpenhamn

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev