Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Nu ska Facebook hjälpa tidningarna att få kunder

Publicerad: 20 oktober 2017, 07:08

Facebook ska få fler användare att bli betalande läsare hos mediehusen. Det är tanken med den nya tekniken.


Ämnen i artikeln:

New York TimesFacebook

Nu testar Facebook en ny teknik som ska hjälpa ett tiotal utvalda tidningar att få nya betalande prenumeranter, rapporterar Reuters.

Strategin, att låta mobilanvändare ta del av ett antal artiklar gratis för att därefter slussa dem till tidningarnas prenumerationstjänst, har tagits emot väl av bland annat Washington Post och The Economist som båda ingår i projektet. Bland de tidningar som avböjt medverkan finns Financial Times och New York Times.

Den nya tekniken visar på en attitydförändring hos Facebook, som tidigare gjort stora ansträngningar för att försöka behålla läsarna på det egna nätverket.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

New York TimesFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.