Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Nu jagar distributörerna nya produkter

Publicerad: 13 september 2012, 06:57

I takt med att morgontidningarnas upplagor sjunker blir jakten att hitta nya produkter för tidningsbuden att bära ut allt viktigare.

Ämnen i artikeln:

Distribution

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


21-åriga MTD, som ägs av distributionsföretagen och har uppgiften att på riksmarknaden hitta nya kunder, lyckas allt bättre. Ifjol växte omsättningen med 17 procent till 254 miljoner. I år ökar man med 8 procent, enligt vd Lars Callenfors.  En del talar om genombrott för nya produkter.

Callenfors är lite försiktigare i ordvalet, men betonar att man har ett starkt koncept som börjar få gensvar på marknaden.

Just nu har man dragit igång en strategiprocess i styrelsen för att tydliggöra uppdraget och också få alla delägare med på noterna.  Ny styrelseordförande är Lena Herrmann, före detta DN-direktör som till skillnad från övriga styrelseledamöter inte sitter som vd för ett utbärningsföretag.

Callenfors betonar vikten för MTD av att vara en nationell aktör utan en massa undantag.

Herenco-koncernens distributionsbolag, som inte är delägare, har tidigare stått utanför när det gäller utdelning av icke dagstidningar till hushållen, men är nu på gång in i även det samarbetet.

Det gäller ju att vi kan täcka hela Sverige, säger Lars Callenfors

Ett annat frågetecken är Posten-ägda Tidningstjänst TAB som måste lämna besked om man är beredd att i större omfattning dela ut post som sålts in av MTD.

Postmarknaden är superintressant för distributionsföretagen. Även utan TAB når man hela 74 procent av de svenska hushållen. Citymail Bring når till exempel bara 54 procent.

Det är ingen lätt uppgift att få postutdelning att fungera med tidningsutdelning, det visar de många försök som gjorts.

Men vi lär oss och vi tror nu att regelbundna produkter passar vår organisation bäst.  Administrativa rutiner som skickas regelbundet är idealet. Men hittills har vi dock lyckats bäst med sälja in adresserad direktreklam, berättar Lars Callenfors.

Tidningsbudet har numera med sig en rad titlar förutom dagstidningarna. Här är några av titlarna:

Hemmets Veckotidning

Hemmets Journal

Land Lantbruk

ATL

Travronden

Economist

Ny Teknik

Läkartidningen

Fokus

Computer Sweden

Aktiespararen

Byggvärlden

V75 guiden

LO-tidningen Arbetet

Lars Herlin har ett mångårigt förflutet som vd i gotländska tidningsföretag inom NTM-koncernen. Sedan 2010 arbetar Lars Herlin som frilansjournalist.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev