Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

NT över 2008 års siffror

Publicerad: 2 september 2010, 10:38

Den lokala annonseringen har gått spikrakt upp under året. Därför ligger Norrköpings Tidningar redan 7-8 procent ovanför nivåerna för guldåret 2008.


Ämnen i artikeln:

GP

   Lokalt är det bara halleluja, säger NT:s annonschef Peder Wahlström.

Han har mycket att glädja sig åt. Bilannonseringen har gått rakt upp enligt honom. Och plats har ökat med 40 50 procent jämfört med i fjol.

   Men där är vi fortfarande inte i närheten av 2008.

Räknar man in riksannonseringen ligger man fortfarande inte på plus jämfört med för två år sedan.

   Men vi är hyfsat i närheten.

NT har fått draghjälp av några nyetableringar. Men också av att tidningen erbjuder det mesta en annonsör behöver för att nå ut med sitt budskap. Förutom huvudtidningen också en gratistidning, nät och inte minst tv. Dessutom har NT dragit igång en eventverksamhet sedan några månader.

   Har man ett sådant helhetsgrepp och sedan lägger till att kunderna får kvitto på vad vi levererar är det klart att det fungerar, säger Peder Wahlström.

Han har inte upplevt några större problem med att kunderna vant sig vid större rabatter under lågkonjunkturen. För visst kunde det bli fråga om någon extra publicering eller en och annan specialgrej.

   Men jag tror och hoppas att få tillbaka det med råge i år.

GP:s annonschef Fredrik Dobber har dock en bit kvar innan hans resultat är i nivå med 2008. Även om vissa marknader för tidningen haft en mycket god utveckling under våren, till exempel varumärkesannonseringen, plats och bostad & motor.

För att nå samma siffror som 2008 krävs det mer helhetslösningar, speciellt mot de större kunderna tror han. Samtidigt som tidningen måste underlätta för de som vill köpa av standardutbudet.

Under lågkonjunkturen har han lagt märke till att flera kunder backat när det gäller olika former av kreativa lösningar för att i stället satsa på säkra kort.

   Men jag tror att de kommer att våga ta ut svängarna igen nu när vi går mot bättre tider.

Fredrik Dobber tror inte heller att hans säljare kommer att behöva brottas med en rabattproblematik som beror på att GP slumpade bort utrymme under lågkonjunkturen.

   Vi valde att inte ha priser och rabatter som någon aktiv del då. Och det är jag tacksam för nu. För även om vi ibland hade problem att fylla tidningen under 2009 så måste vi faktiskt hålla igen nu ibland. Speciellt lönehelger.

Propsar kunderna på lägre pris kan GP:s säljare kontra med att det är diffrentierade priser under veckan.

Vill man gå premiumdagarna får man betala premiumpriser. Men är det för dyrt kan annonsörerna välja dagar när efterfrågan är lägre. Vi har många dealar att jobba med.

Dagspress starkt andra kvartalet

Motor åter till print

Ämnen i artikeln:

GP

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev