söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Norska tidningar vann momsstriden

Publicerad: 23 augusti 2010, 07:10

Fortsatt ingen moms för dagspressen och låg moms på veckotidningarna. Det är vad Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i Norge och veckopressen nu enats om efter flera års strid.

Ämnen i artikeln:

Norge

Detta blir troligen också det svar som MBL ger till den statliga utredning, som för närvarande utreder frågan om det framtida mediestödet.

Dagspressen i Norge har länge varit momsbefriade; däremot betalar veckotidningarna i dag vanlig moms, som ligger på 25 procent. Veckopressen har vid flera tillfällen krävt samma momsvillkor som dagstidningarna, men utan framgång.

Tidigare i år begärde veckotidningarna att det införs samma momssats 8 procent – för både dags- och veckopressen. Det väckte ett ramaskri inom dagspressen, som menar att nollsatsen är viktig för att upprätthålla kvaliteten i många tryckta norska medier.

Men nu har veckopressen lagt sitt förslag i skrivbordslådan och accepterat nollmoms för dagstidningar. I gengäld har tidningsmedlemmarna i MBL gått med på en låg moms för veckopressen. Man önskar också låg moms för köp av elektroniska redaktionella produkter och innehållstjänster från alla medier.

?    Jag uppfattar detta som ett flott genombrott, säger ordföranden i MBL, Ivar Rusdal, till MBL:s nyhetsbrev. Samtidigt är detta en strategi som är väldigt klar och tydlig. Jag är inte rädd för att beslutet om kulturell lågmoms för veckopressen kan komma att medföra att förslag om samma lågmoms för dagstidningarna.

Den 9 september samlas de 306 medlemsföretagen i MBL till årsmöte, som väntas ge sitt stöd till momskompromissen. Vid årsmötet firar MBL också sina 100 år som branschorganisation.

I Europa är det bara Norge och Danmark som behandlar dagspress och veckopress olika när det gäller moms. I Sverige liksom i övriga EU-länder är momssatserna lika för de både medietyperna. I Sverige är momssatsen för tidningar, tidskrifter och böcker 6 procent; däremot är momsen 25 procent för nättidningar.

Finland, Storbritannien och Belgien har nollsats för både dagstidningar och veckotidningar. Finland har moms på lösnummerförsäljning av dags- och veckotidningar, men det är nollmoms på prenumerationer.

Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev